تاریخچه شرکت

شرکت سرمایه گذاری امید با اخذ مجوز شماره ۱۰۲۶ مورخ ۱۳۸۰/۰۹/۲۹ از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۰ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران بصورت سهامی خاص تأسیس  و در سال ۱۳۸۴ به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ، نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت و در تاریخ ۱۳۸۶/۰۵/۰۳ بعنوان چهارصد و سی و هشتمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و درج شد.

تحلیل شرکت

سال مالی شرکت مديريت سرمايه گذاري اميد منتهی به ۳۰ دی ماه است. نگاهی به پرتفوی وامید خواهیم داشت:

۳۸ درصد سهام گل گهر
۳۹ درصد سهام چادرملو
۶۶ درصد سهام وسپه
۲۶ درصد سهام کگهر
همچنین نمادهای وهور،سهرمز،تامین سرمایه امید، گوهران و کویرتایر نیز در مالکیت وامید هستند.

بخشی از سرمایه گذاری این هلدینگ بر روی سهام پالایش نفت بندرعباس، نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی پردیس بوده اما تمرکز اصلی روی سنگ آهنی هاست.

اگر یک سناوری معقول برای تقسیم سود گل گهر و چادرملو در نظر بگیریم، ۲۵ هزار میلیارد ريال dps ازین دو شرکت دریافت می شود همچنین سایر زیر مجموعه ها می توانند ۶ هزار میلیارد ريال dps خلق کنند.

برای سال مالی منتهی به ۳۰ دی ۱۳۹۷ انتظار می رود بیش از ۱۴ هزار میلیارد ريال dps و حدود ۴ هزار میلیارد ريال سود واگذاری سهام محقق شده باشد. بانک سپه که dps خود را دریافت نکرده اصل و جریمه و سود متعلق به آنرا از دادگاه خواستار شده است. شرکت چندین شفاف سازی ارائه کرده و اعلام نموده اثر این جریان را در گزارش ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ دی ۱۳۹۷ افشا می کند.

طبق آخرین داده های موجود مبلغ خسارت تاخیر تادیه ۴٫۵ هزار میلیارد ريال تا ابتدای سال ۱۳۹۶ است! از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون نیز جریمه جداگانه ای تعیین خواهد شد! صندوق بازنشستگی نیز شکایت جداگانه ای داشته که سهام فولاد مبارکه و پارسان به جای اصل و فرع به شاکی واگذار گردیده است اما آثار دقیق مالی آن مشخص نشده است.

اگر اثر این دعاوی را کنار بگذاریم eps شرکت در سالی که گذشت ۶۰۰ ريال بوده اما با سرمایه اسمی ۳۰ میلیارد سهمی انتظار داریم ۱۵۰ الی ۳۰۰ ريال ازین سود بابت جرائم کاهش یابد.

برای سال جاری که منتهی به دی ۱۳۹۸ است، با تقسیم سودهای مورد انتظار کگل و کچاد و کگهر می توان عدد eps را در سطح ۱۰۰۰ ريال فرض کرد که قابلیت تکرار نیز دارد. اتمام دعاوی علیه شرکت و شفاف شدن صورت های مالی فضای روانی سرمایه گذاری امید را بهبود می بخشد اما تصور میکنم عدد سود قابل تکرار طبق آنچه محاسبه کردیم در سطح ۱۰۰۰ ريال باشد.

ولید هلالات

تحلیل سایر شرکت ها را در گزارش بازار بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *