تحلیل بنیادی سیمان

سیمانی ها طی سال های گذشته روند صعودی در حاشیه سود داشتند. علت اصلی این است که نرخ فروش با شتاب بیشتری نسبت به هزینه ها رشد کرده و طبعا این فضا به وجود آمده است.

از سال ۹۴ تا ۹۸ حاشیه سود به ترتیب ۲۲درصد، ۲۴٫۴درصد، ۲۸٫۶درصد، ۲۹٫۲درصد و در سال ۹۸ هم ۳۶٫۷درصد بوده است. در فصل اخیر یعنی بهار ۱۳۹۹ هم حاشیه سود قله جدید فتح کرد و به ۳۹٫۸درصد رسید.

اما در خصوص درآمد محقق شده، درآمد به اندازه تورم نتوانست رشد کند. به عبارتی اثر افزایش نرخ ارز در درآمد صنعت سیمان دیده نشد و این تفاوت اصلی صنعت سیمان با سایر صنایع کامودیتی محور بوده است.

ازان جهت که سیمان قابلیت حمل به مقاصد دور را نداشته، لذا سیمانی ها نتوانسته اند مثل پتروشیمی، فلزات و معادن، محصول خود را به نقاط دیگر دنیا ببرند و نهایتا درآمد آن ها رشد نکرده است.

در ایران مازاد عرضه مس و متانول داریم اما تولید کننده محصول خود را در نقاط دیگر دنیا عرضه می کند و این مساله باعث کاهش در تولید کارخانه ایرانی نشده اما در سیمان چون امکان صادرات به آن شکل نبوده، لذا مقدار تولید و فروش تحت فشار قرار گرفته است.

حالا اما اندکی فضا در حال بهبود است. سیمانی های حاشیه نشین، از طریق ریل و کشتی، به کشورهای شمال ایران، حاشیه خلیج فارس و حتی آفریقا راه یافته اند.

وقتی تحریم ها برداشته شد، قرار بود لافارژ فرانسه، با ایران همراهی کند تا سیمان ازین طریق به آفریقا برسد. تفاوت قیمت سیمان در ایران و نقاط دیگر دنیا فاحش است اما متاسفانه همه این ها به یک رویا بدل شد.

حالا در این صنعت وقتی به سبهان، سفانو، سخاش، سشرق، سهگمت، سخوز، سشمال، ساربیل و دیگر صادرکنندگان نگاه می کنیم یا مقدار صادرات رشد کرده و یا فاصله بین نرخ صادراتی و داخلی به شدت افزایش یافته است.

البته P.s این صنعت حدود ۱۰ است و p.e ttm آن نیز ۳۸واحد است اما سود محقق شده بهار ۹۹ نسبت به مدت مشابه ۱۰۲درصد رشد نشان می دهد لذا P.e ttm اندکی بهبود می یابد.

سبهان، سفانو، سمتاز، سخاش، ساروم، سباقر، سبجنو p.e ttm زیر ۲۰ دارند.

سرود، سخاش، سهرمز، سهانو، سهگمت، سبجنو، سغرب، سخوز، سبهان، سمازن P.s زیر ۷ دارند.

ساوه، ساربیل، ساروم، سمتاز، سمازن، سفانو، ساروج، سبجنو، سفاین، ساراب حاشیه سودهای ۵۰درصد و بالاتر دارند.

ازین زاویه باید گفت هرچند P.ettm و p.s صنعت سیمان جذاب نیست اما در میان ۳۰ شرکت این صنعت، نمادهایی هستند که به سمت یک p.e منطقی حرکت می کنند و مهم این است که ضمن مقدار فروش ثابت، نرخ فروش خود را افزایش دهند چون تقریبا بهای تمام شده ثابت است.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *