۶۵ نکته از کتاب خوشبخت تر (تان بل شاهر)

۱) گاهی در زندگی امکان دارد از خودتان بپرسید: آیا من فردی راضی و خوشحال هستم؟! که این یک سوال اشتباه است، زیرا شما یا هستید یا نیستید که در اینصورت طبق این سوال، راضی و شاد بودن یعنی پایان پیشرفت و تکامل، که این یک نقطه ی فانی است و زمانی که به آن میرسید، پایان تلاش شما را اعلام میکند.
۲) رضایت و شادی منبعی نامحدود است که برای بهره برداری بیشتر از این منابع، باید توجهتان را متمرکز کنید و در واقع شادتر و راضی تر شدن مسیری است که در طول زندگی ادامه دارد.
۳) در کتاب (نیروی تعهد کامل) نوشته شده است که: بجای توجه به زیر و رو کردن نظم و ترتیب های فردیتان که بخواهید آنها را تغییر دهید، بهتر است آداب جدیدی را دقیق و مشخص و در واقع خاص اجرا کنید.
۴) در مراحل اولیه، عمل کردن به آداب جدید دشوار است اما در ادامه حفظ آن نسبتا راحت است.
۵) بسیاری از افراد معتقدند که داشتن آداب و عادات خوب، باعث آزادی ابتکار و خلاقیت های خودانگیز میشود.
۶) کلاودین میگوید: طبیعت فرصت شادی و خوشبختی را به همه داده است اما چگونه باید از آن استفاده کرد؟!
۷) مدل همبرگر برای لذت بردن از زمان حال و آینده:
 ۱- تجربه کردن منفعت زمان حال و زیان های آینده، مشخص کننده ساختارهای لذت جویی و خوشگذرانی است، افراد خوش گذران معتقدند: در جستجوی خوشی باش و از رنج پرهیز کن و فقط این افراد تمرکزشان بر روی لذت بردن از زمان حال میگذرد و نتیجه منفی کارهایشان که ممکن است در آینده اتفاق بیاُفتد را نادیده میگیرند.
 ۲- مورد دوم افراد جستجوگر زیاده خواه هستند که زمان حال را فدای آینده میکنند و امروز و زمان حال را در رنج و سختی میگذرانند به امید اینکه چیزی مشخص را در آینده بدست آورند.
 ۳- افراد گروه سوم کسانی هستند که میل به زندگی را از دست داده اند و نه از لحظه لذت میبرند و نه احساسی نسبت به آینده دارند.
 ۴- مدل چهارم نماد شادی و خوشبختی است و این مدل افراد با اطمینان زندگی میکنند و میدانند کارهایی که انجام میدهند، برایشان نشاط آور است و به آینده ی روشن و تابان هدایت میشوند.
۸) جامعه متاسفانه همیشه به نتایج پاداش میدهد و نه به جریان و پروسه.
۹) ساختار رفتاری انسان های لذت جو: به آینده اهمیت نمیدهند و فقط میخواهند به خواسته هایشان برسند و هرچیزی که حالشان را همین الآن خوب میکند را دنبال میکنند و زمانی که این موارد برایشان تکراری شد، رابطه ی جدیدی را شروع میکنند.
۱۰) افراد لذت جو تصور میکنند سعی و تلاش یعنی رنج بردن و خوش گذرانی یعنی خوشبختی و شادمانی
۱۱) همانطور که به خوشگذرانی نیاز دارید، کار نکردن و نداشتن انگیزه و تحرک هم حس خوشحالی و رضایت را از شما میگیرد.
۱۲) گاردنر میگوید: شما برای صعود کردن و ترقی ساخته شده اید و نه برای تن پروری و راحت طلبی، چه در دره باشید و چه بر قله، باید به اینصورت عمل کنید.
۱۳) هیچ انگار بی انگیزه، کسانی هستند که به گذشته شان پیوند خورده اند، از خوشحالی امروزشان دست کشیده اند و همین روال زندگی را برای آینده شان هم ترسیم میکنند و اسیر شکست های گذشته شان در کسب شادی و خوشبختی شده اند.
۱۴) افراد جستجوگر زیاده خواه، اسیر و بنده ی آینده هستند، شخص لذت جو بنده و اسیر لحظه است و افراد بی انگیزه در گذشته زندگی میکنند و اسیر آن هستند.
“شما برای صعود کردن و ترقی ساخته شده اید و نه برای تن پروری و راحت طلبی”
۱۵) یادداشت کردن تجربیات منفی یا مثبت باعث افزایش سطح سلامتی فکر و فیزیکی میشود.
۱۶) گاهی برایتان پیش می آید که باید شاد باشید و البته خودتان را برای رویارویی با شکست ها و ناامیدی ها آماده کنید ولی احساس خوبیست برای خودتان وقت بگذارید و مثلا با خوردن یک همبرگر یا بودن در ساحل از لحظه ی حالتان لذت ببرید.
۱۷) عادت کنید که برای کسب آرامش و شادی حتما مراقبه کنید.
۱۸) همه ی آرزوهای شما چه مادی و چه اجتماعی، همه وسیله ای هستند که شما را به یک سرانجام برسانند و آن اینست: خوشبختی.
۱۹) شادی و موفقیت دو موضوع کاملا در ارتباطند و افراد شاد در همه ی زمینه های مختلف زندگیشان بسیار موفقند و همینطور برعکس.
۲۰) یک فرد شاد از داشتن احساسات مثبت لذت میبرد و در عین حال زندگیش را با عزم و هدف اداره میکند، این تعریف بر زمان و
موقعیت خاصی اشاره نمیکند، یعنی یک نفر میتواند مشکلات را تحمل کند و در ضمن شاد و خوشبخت هم باشد.
۲۱) ساختار ربات ها بسیار پیچیده است اما هیچ انگیزه و محرکی برای عمل ندارند و این موضوع به این دلیل است که داشتن انگیزه و احساسات، رفتار و اعمال را میسازند و ربات فاقد این موضوع است.
۲۲) احساسات و هیجان همچون ثروت اندوزی، عاشق شدن یا آداب اجتماعی، موجب جنب و جوش و تحرک میشود و انگیزه ای برای عملکرد شما هستند.
۲۳) فرد واقع گرا: به عمل کردن و فعالیت داشتن توجه دارد و محکم ادامه میدهد و فرد تصورگرا: در خیال و رویا زندگی میکند و چشم به افق میدوزد و تمام لحظات خودش را به فکر کردن درباره ی تصمیم و هدفی در آینده سپری میکند و در حقیقت افراد طبیعتا رئالیست یا واقع گرا هستند تا ایده الیست که بسیاری از زیاده خواهان این موضوع را رد میکنند.
۲۴) صرفا خوش بودن برای رسیدن به خوشبختی کافی نیست و البته صرفا هدفمند بودن هم کفایت نمیکند.
۲۵) ظرفیت افراد برای لذت بردن از فعالیت های مختلف، محدود و منحصر به فرد است.
۲۶) توربو، فیلسوف امریکایی میگوید: زندگی بسیار کوتاه است که بخواهیم عجله کنیم.
۲۷) ماسلو میگوید: هیچکس نمیتواند در زندگی عاقلانه انتخاب کند مگر آن که شجاعت این را داشته باشد که در هر لحظه از زندگی به خودش و ندای درونش گوش دهد.
۲۸) برای کارآمدی بیشتر، یک زمانی را برای چک کردن پیام ها و تماس هایتان قرار دهید وگرنه هر دقیقه به دنبال کاری متفاوت میروید و باعث کم شدن خلاقیت و کارآمدی شما میشود و نهایتا حوصله تان سر میرود و شادیتان کم میشود، پس زمانی را هم به تماس های تلفنی یا ملاقات ها اختصاص دهید تا در ضمن تمرکز به فعالیت های دیگر و مابقی کارهایتان هم باشد و انجام شود و با دوستانتان هم گفتگو و ملاقات داشته باشید.
۲۹) یونگ میگوید: کوچکترین چیز بامعنا بیشتر از بزرگترین چیز بی معنا در زندگی ارزش دارد، در واقع گاهی مصاحبت با یک فرد خاص، ارزشمندتر و فرح بخش تر از یک میلیون دلار است.
۳۰) ارتباط بین ثروت و خوشبختی بسیار متفاوت تر از چیزیست که شما تصور میکنید.
۳۱) در تصمیم گیری ها و قضاوت هایتان، توجهتان را بیشتر به مادیات و معنویات و احساسات معطوف نکنید، زیرا هرچیز دیدنی و قابل سنجش، بسیار راحت تر به چشم می آید و مورد توجه و ارزیابی قرار میگیرد.
۳۲) در واقع شما به چیزهایی که قابل اندازه گیری هستند، همچون ثروت مالی و اعتبار، بیشتر ارزش قائل میشوید تا به چیزهای غیرقابل اندازه گیری همچون احساسات و معنی و مفهوم زندگی.
۳۳) گاهی دچار ورشکستگی احساسی میشوید، یعنی احساساتتان را نابود میکنید بخاطر تجربیات منفی و اضطراب و ناامیدی.
۳۴) گاهی افراد برای فرار از این حس ها به مواد مخدر رو می آورند.
۳۵) شادی و خوشبختی تجملی نیست تا بیماری های فردی و اجتماعی را بهبود ببخشید، بالا بردن شادمانی و خوشبختی باعث بهتر شدن کیفیت زندگی های فردی شده و در نتیجه دنیایی بهتر و امن تر ار بوجود می آورد.
۳۶) اگر چیز جدیدی یاد گرفتید، به آن عمل کنید.
۳۷) اگر آنقدر گرفتار هستید که نمیتوانید تغییرات خاصی را ایجاد کنید، آنچه را که در توان دارید، انجام دهید، فعالیت های کوچک و مختصری که منافع حال و آینده تان را تامین میکند در نظر بگیرید و وارد زندگیتان کنید.
۳۸) مثلا در راه میتوانید کتاب بخوانید، کتاب صوتی گوش دهید.
۳۹) اهداف واضح و مشخص و جالب (با زمانبندی مشخص و اجرای به موقع و درست) با موفقیت انجام پذیر است و افراد موفق به خوبی هدفگذاری میکنند.
۴۰) شما فکرمیکنید که خانه و ماشین میتواند شما را خوشحال و خوشبخت کند ولی باید بدانید که این حس موقتی است، مثل تجربیات منفی که تاثیراتش موقتی است.
۴۱) هدف باید مشخص باشد که برایتان جالب باشد و بدانید به کجا میخواهید برسید، در واقع نقش صحیح هدف، راحت و آزاد گذاشتن است.
۴۲) برای رضایت درباره ی اهداف خودخواسته، روانشناسان میگویند که فکر کردن برای کسب پول یا امنیت مالی، مهم نیست.
۴۳) شما ابتدا باید بدانید که میخواهید با زندگیتان چه کاری انجام دهید، بعد از آن شجاعانه با واقعیت خواسته هایتان روبرو شوید.
۴۴) گاهی باید بعضی فرمول های باورهایتان را تغییر دهید، مثلا بدون رنج کشیدن، سودی نخواهید برد را بگویید؛ سود امروز، منفعت فرداست که شما را به درجات بالاتر رضایت و خوشبختی میبرد.
۴۵) برای یادگیریتان، برنامه و زمان مشخص در هفته بگذارید و کتاب بخوانید، دوره های آموزشی شرکت کنید و یادداشت و اجرایی کنید و حتی برای پیشرفت شغلی، پیش مشاور بروید.
۴۶) بهترین کارها، کاریست که واقعا با تمام وجود به آن علاقه دارید و انجامش میدهید.
۴۷) هملت میگوید: هیچ چیز بد یا خوبی وجود ندارد، این طرز فکر شماست که آن را به اینصورت میسازد.
۴۸) کارتر میگوید: بجای تمرکز کردن بر چیزهایی که میتوانید با آن ها زندگی کنید، باید بر چیزهایی که نمیتوانید بدون آن ها زندگی کنید، تمرکز نمایید.
۴۹) پیدا کردن انگیزه یعنی توجه کردن به ندای درون که شما را به سوی کار مورد علاقه و مناسب با استعدادتان هدایت میکند.
۵۰) بایرون میگوید: شادی هایتان را با دیگران تقسیم کنید، زیرا خوشبختی در سهیم شدن با دیگران شکل میگیرد و روانشناسان با مطالعه بر روی افراد بسیار شاد و کمتر شاد به این نتیجه رسیده اند که تنها عامل خارجی تمایز این دو گروه، وقت گذرانی با دوستان و خانواده و یار عاشقی بوده است که برایشان ضروری و حتمی بود.
۵۱) بیکن میگوید: دوستی های صمیمانه، خوشی ها را مضاعف و ناراحتی ها را نصف میکند. همچنین ارسطو میگوید: بدون دوست، هیچ شادی امکان پذیر نیست.
۵۲) ههت فیلد، روانشناس، درباره روابط و دوستی ها تحقیق کرده و میگوید: مردم دوست ندارند در روابطشان بیش از حد یا کمتر از حد به آن ها بها داده شود و زمانی راحت تر هستند که طرفین بصورت دوجانبه و مساوی همدیگر را ببینید.
۵۳) اشنارخ میگوید: برای افزایش صمیمیت باید میل به تایید شدن را به میل به شناخته شدن تبدیل کنید.
۵۴) بسیاری از افراد تصور میکنند که کلید رابطه ی موفق، پیدا کردن شخص مناسب است اما در واقع اصلاح و تقویت رابطه بسیار مهم است.
۵۵) سهیم بودن در شادی دیگران لذت بخش است، به همین جهت کمک کردن به دیگران یکی از عوامل اصلی یک زندگی شاد و رضایتمندانه است.
۵۶) شما باید خودتان را لایق و شایسته ی هرچیزی بدانید و در نبرد (شادی و خوشبختی) باید خودتان را شایسته ی خوشبختی بدانید.
۵۷) شایستگی ذاتی مرحله ای از پذیرا بودن است، یعنی پذیرای خوشبختی باشید.
۵۸) از فرصت ها، زمان و جوانیتان استفاده کنید، به قول جرج برنارد شاو: جوانی در جوان ها نباید به هدر برود.
۵۹) زمان یکی از مهمترین اجزای زندگی شیرین و شاد است که بسیاری از مواقع این موضوع را فراموش میکنید.
۶۰) زندگیتان را ساده کنید و آرام بگیرید، خبر خوب آن که ساده تر کردن زندگی و داشتن مشغله ی کمتر، به موفق شدن شما آسیبی نمیزند.
۶۱) توربو جهت کاهش گرفتاری های روزمره میگوید: سادگی سادگی سادگی!!! بگذارید مشغله و کارتان ۲ یا ۳ باشد و نه ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ !! بجای شمارش یک میلیون، نیم ۲ جین بشمارید!
۶۲) زمان سرمایه ی محدود است و خواسته های زیادی در این مدت وجود دارد ولی شما با مشغولیت هایی که اغلب دارید، نمیتوانید از زندگی راضی باشید.
۶۳) کارهایی که مایل به انجام آن ها هستید هم یک حد مشخصی دارد، مثلا غذای خوشمزه و موردعلاقه تان که اگر بیش از حد میل کنید هم لذت نمیبرید و هم احساس ناراحتی میکنید، انجام زیاد کار موردعلاقه تان هم همینطور! زیرا کمیت بر کیفیت اثر میگذارد.
۶۴) نهایت هدف زندگی، خوشبختی است، ارسطو میگوید: خوشبختی و شادی معنی و مقصود زندگی است و کل هدف زندگی بهتر است.
۶۵) گاندی میگوید: تغییری را که دوست دارید در دنیا ببینید، در خود ایجاد کنید.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

 

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

کتاب خوشبخت تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *