۷- ابزارهای مالی جدید:

از برنامه های سازمان بورس، انجام عرضه های اولیه از طریق صرف سهام است. انتشار اوراق فروش تبعی، اقدام بسیار مناسبی در سال گذشته بود که باید توسعه یابد. بحث ابزار سهام خزانه نیز موضوع مناسبی بود، هر چند استقبال زیادی از آن نشد. باید به جایی برسیم که بازار سرمایه از ابزارهای کافی برای ثبات خود چه در دوران رکود و چه دوران صعود برخوردار باشد.

در خصوص بحث تسهیلات بانکی در قبال سهام، محدودیت های زیادی در سیستم بانکی وجود دارد. به طور مثال نباید تسهیلاتی برای خرید سهام اعطا شود. باید این مانع برداشته شود و با ارایه تسهیلات برای خرید سهام و فعالیت در بازار سرمایه و درنهایت، کمک به چرخه اقتصاد تسریع شود.

استفاده از دیگر ابزار مهم از جمله «ریپو» نیز در دستور کار قرار گرفته است که برای استفاده شرکت ها از منابع مالی اضافه یکدیگر است این مساله سبب افزایش کارایی دارایی شرکت ها در پورتفوی آنهاست استفاده از ابزار ریپو و بازخرید از مواردی است که موجب می شود شرکت ها از مازاد منابع خود بهترین استفاده را داشته باشند.

۸- دامنه نوسان:

در خصوص دامنه نوسان بحث زیادی در میان فعالان بازار سرمایه وجود داشته که شخصا معتقدم که محدود کردن دامنه نوسان در بلند مدت نه کار مناسبی است نه مفید. در کوتاه مدت تصمیم به ایجاد محدودیت گرفتیم، اکنون فضای نا اطمینانی در حال کاهش است؛ فعالان اقتصادی می‌توانند در فضای مناسبتری فعالیت داشته باشند .افزایش دامنه نوسان یه صورت تدریجی خواهد داشت و به سمت متقارن خواهد رفت. اگر فضای کلی بازار سرمایه مناسب باشد به سمت افزایش دامنه نوسان نیز حرکت خواهیم کرد.

۹- سهام عدالت:

سطح نفوذ بازار سرمایه به واسطه آزادسازی سهام عدالت تا ۵۷ میلیون نفر رسیده است، همین مساله سبب درگیر شدن بیش از ۹۰ درصد مردم با بازار سرمایه شده است. صندوقهای جدیدی برای مساله سهام عدالت در حال طراحی است. فروش سهام عدالت منوط به حاکمیت شرایط مناسب و ظرفیت های لازم در بازار سرمایه است. پیشنهادهای خوبی نیز در این زمینه ارایه شده است. راهکار دیگر نیز ایجاد مشوق ها و ایجاد جذابیت در سهام عدالت است تا افراد به نگهداری این سهام ترغیب شوند. هدف این است که هم فشاری به بازار سرمایه وارد نشود و هم دارایی مردم در سهام عدالت حفظ شود.

۱۰- بهبود بازار:

اقدامات انجام شده اخیر مانند اجبار صندوق های درآمد ثابت به خرید سهام و یا کاهش دامنه نوسان از جمله مواردی بوده که برای بهبود شرایط بازار به کار گرفته شد. رویکرد جدید در سازمان برای توسعه بازار، اهمیت به مولفه های از خود بازار در بلند مدت است. باید از پتانسیل نهادهای مالی که در بازار هستند برای توسعه بازار استفاده شود که نمونه این نوع استفاده را در اسفندماه در خصوص ظرفیت صندوق ها دیده شد. در مورد انتشار اوراق تصمیم بر این بود که مانع انتشار اوراق برای شرکت های سرمایه گذاری برداشته شود. سازمان بورس هم نظارت می کند تا این مبلغ صرف خرید سهام شود. با این تفاسیر انتظار می رود که انتشار اوراق از ۲۴ هزارمیلیارد تومان فراتر رود.

در مورد افزایش سرمایه باید فرآیندها بازنگری شود و برخی مراحل دیگر لازم نیست و نظارت پیشینی را به نظارت پسینی تبدیل کنیم و همه چیز را موقوف به مجوز سازمان نکنیم.

امروز به دنبال برداشتن موانع انتشار اوراق از طریق شرکت های سرمایه گذاری یا هلدینگ ها هستیم. هم اکنون این هلدینگ ها می‌توانند به نقش آفرینی با برداشتن موانع بپردازند. انتشار اوراق از سوی شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ ها و بررسی دامنه نوسان از جمله موارد و راهکارهای سازمان بورس است که می‌تواند نقدشوندگی بازار سرمایه را افزایش دهد.

کارگزاری بانک صنعت ومعدن

 

#اقتصاد  #بورس  #درآمد  #سهام

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *