همانطور که انتظار می رفت بازار روز چهارشنبه با اقبال خریداران مثبت آغاز کرد و شاخص کل در نیمه های بازار حدود ۹۰۰۰ واحد رشد را تجربه کرد . اما یک ساعت پایانی بازار رفته رفته فروشندگان قوت گرفتند و هر چند شاخص کل به واسطه حجم کم معاملات افت چندانی را تجربه نکرد، اما اکثر سهام درقیمت هایی پایین تر از قیمت پایانی به کار خود خاتمه دادند . ارزش معاملات خرد نیز با افت ۹ درصدی به رقم ۲٫۵۸۰ میلیارد تومان رسید که نشان از رکود شدید بازار و کمبود نقدینگی است . به نظر می رسد به مثبت های این چنینی در این حجم پایین نمی توان دلخوش بود و در صورتی که حجم و ارزش معاملات خرد افزایش پیدا نکند هر مثبتی موقت خواهد بود .

و اما بازار امروز …

برای بررسی شرایط بازار فردا و هفته پیش رو باید به بررسی چند متغیر و وزن آنها در تصمیم گیری فعالان بازار اشاره کنیم .
دلار در محدوده ۵۹ هزار تومان در حال معامله است و مجددا به سقف تاریخی خود نزدیک شده است . همزمانی رشد نرخ دلار و عرضه سکه در روز یکشنبه توسط بانک مرکزی، احتمال اصلاح قیمت این دو را افزایش داده است. هر چند با توجه به شرایط اعلام شده و حجم کم عرضه ها بعید است اصلاح عمیقی را در پیش داشته باشیم . نکته قابل توجه در مورد عرضه های این نوبت، سقف ۵ سکه برای هر شخص و همچنین عرضه هر سه نوع سکه تمام، نیم و ربع سکه است .

عامل تاثیر گذار دیگر بر معاملات این هفته بازار سرمایه

خبرهای گروه خودرو و تجدید ارزیابی این گروه، خصوصا #خودرو و #خساپا است . #خودرو بارها ثابت کرده است در هر شرایطی باشد شخصیت لیدری بازار را دارد و اقبال بازار به #خودرو خیلی زود به دیگر نمادهای بازار سرایت می کند . هر چند این بازی تا حدودی نخ نما شده، اما با توجه به خرید های حقوقی ها در منفی های این چند وقت بازار، این امکان وجود دارد که با سوق بازار به سمت خودرویی ها، جو کلی بازار لااقل در کوتاه مدت بهبود یابد و یک نوسان ریز از فعالان بازار گرفته شود .

عامل تاثیر گذار دیگر، صحبت های دولتی ها در یکی دو روز اخیر در مورد بازار سرمایه است .

هر چند بعید است دولتی ها بویی از تدبیر برده باشند اما احتمال حمایت از بازار طی روزهای پیش رو کمی قوت گرفته است . نکته ای که در مورد نوسان گرفتن از سهامداران در روزهای پیش رو مطرح کردیم را از ذهن دور نکنید .
توصیه ما این است که کماکان در منفی احتمالی سهم های ارزشمند، خرید های خود را تکمیل کنید و در مثبت های کم حجم بازار خریدار نباشید .
بازگشت حجم معاملات خرد در چند روز متوالی به محدوده بیش از ۵ همت، نشانه خوبی از تغییر روند بازار خواهد بود .
صندوق های اهرمی چاقوی دولبه بازار هستند . در صورتی که تمایل به خرید صندوق های اهرمی، حباب قیمتی صندوق ها را در نظر داشته باشید . به نظر می رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، درصد حباب صندوق ها به یکدیگر نزدیک شود .

حباب تقریبی صندوق های اهرمی پیش از بازار امروز :

جهش : ۱۵ درصد
اهرم : ۱۴ درصد
شتاب : ۱۲ درصد
موج : ۱۰ درصد
توان : ۸٫۵ درصد

#سبد_پیشنهادی

#اخابر ۱۰ درصد – تاریخ معرفی ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ توصیه به خرید در محدوده ۱۰۰۰۰ ریال
#دارو ۵ درصد – تاریخ معرفی ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ توصیه به خرید در محدوده ۲۶۵۰۰ ریال
#فولاد ۱۵ درصد – تاریخ معرفی ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ توصیه به خرید در محدوده ۴۴۵۰ ریال

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ سهم پس از افزایش سرمایه ۳۵ درصدی از محل سود انباشته بازگشایی شد و در محدوده ۴۴۵۰ ریال معامله شد .
سهم از منظر بنیادی در محدوده ارزشمندی قرار دارد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بعید است از این محدوده اصلاح خاصی را داشته باشد .
با توجه به اصلاح قیمت حدود ۱۰ درصدی قبل از مجمع افزایش سرمایه و همچنین سابقه تاریخی سهم در پر کردن گپ های ناشی از تقسیم سود و افزایش سرمایه در کوتاه مدت، می توان حدود ۱۵ درصد از سبد سهام خود را به این سهم اختصاص داد .

هدف کوتاه مدت سهم محدوه ۵۰۰۰ ریال و پس از آن ۶۰۰۰ ریال است .
با توجه به سود تقسیمی سالانه سهم، خرید در این قیمت ها و باقی ماندن با سهم به دید میان مدت و بلند مدت حتی در صورت اصلاح قیمتی توصیه می شود و برای خروج از سهم حد ضرر اعلام نمی شود .
P/e ttm : 4.9
Eps ttm : 911
P/s ttm : 2.1
p/s 1.6 تحلیلی
EPS تحلیلی ۱٫۰۹۶
P/e تحلیلی ۴٫۱
P/e 4.2 میانگین تحلیلگران
Eps 1.059 میانگین تحلیلگران

حجم کم معاملات /حجم کم معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *