۱) غلامرضا انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفته که در صورتیکه ایران لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی ، FATF را تا بهمن‌ماه که آخرین مهلت برای پیوستن ایران است، را تصویب نکند و اگر ما این سد را رد نکنیم، مانند تیر خلاص به سیستم بانکی کشور است که به علت تحریم‌ها به‌شدت آسیب دیده است.

۲) پدرام سلطانی، نماینده ایران در فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان می گوید این توهم توطئه که هر کنوانسیون بین‌المللی به نوعی طراحی شده که در صورت عضویت ما در آن به کشور ضربه وارد خواهد آورد باعث شده که ما از عضویت در سازمان‌های جهانی محروم شویم و آثار و تبعات طولانی مدت آن را به جان بخریم تا زمانی که ناگزیر شویم آنها را بپذیریم. اگر ما از این فرصت باقی مانده استفاده نکنیم و وارد لیست سیاه شویم، از همکاری بانکی با ۱۹۰ کشور به طور کلی حذف می شویم.

۳) فردا، ۱۴ آبان ماه سومین فرصت ۶۰ روزه طرف‌های باقیمانده برجام به ویژه اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود پس از بیانیه ۱۸ اردیبهشت ماه شورای عالی امنیت ملی پایان می‌پذیرد. ایران گام چهارم را بر می دارد اما خارج از تعهدات برجامی نیست و ایران از NPT خارج نمی شود البته تعبیر فرانسوی ها متفاوت است!

۴) رهبر ایران : تجربه‌ی کوبا و کره‌ی شمالی مقابل چشم شما است. مسئولان آمریکا و کره‌ی شمالی با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند، قربان صدقه‌ی همدیگر هم رفتند اما نتیجه اینکه [آمریکایی‌ها] یک ذره تحریمها را کم نکردند. حالا یک دولتی مثل دولت فرانسه هم واسطه میشود و پیام میفرستد و تماس میگیرد و رئیس‌جمهور آن میگوید اگر یک ملاقات کنید، همه‌ی مشکلات حل میشود! باید بگوییم یکی از این دو حالت است: یا او خیلی ساده است و یا همدست آمریکا است.

۵) کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می گوید: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید هر چه سریع‌تر CFT و پالرمو را تصویب کنند. مجلس به این لایحه اصرار و دولت به آن تاکید دارد.

۶) وضعیت عراق بدتر از قبل شده است. افراد ناشناس در اطراف کنسولگری ایران در کربلا حضور پیدا کرده و ضمن سنگپرانی به ساختمان این کنسولگری اقدام به پایین کشیدن پرچم ایران کردند. تصاویری از پرتاب سنگ و اشیاء آتشین به داخل سفارت منتشر شده است.

۷) معترضان ضد دولتی در عراق، خیابان‌ها و جاده‌های بغداد و چند شهر دیگر عراق را مسدود کرده‌اند. اعتراض‌های مشابهی هم در شهر کوت در جنوب شرقی بغداد گزارش شده است.

۸) شرکت آرامکوی عربستان بخشی از سهام خود را در بازار بورس ریاض عرضه می‌کند.

۹) روز گذشته مدیرعامل ایران خودرو، مدیر طرح تجدید ارزیابی دارایی‌ها و اصلاح ساختار مالی ایران خودرو را منصوب کرد که باعث توجه بازار به گروه خودرو و امیدواری جهت تسریع در امر تجدید ارزیابی شد.

۱۰) آمارهای وزارت انرژی روسیه نشان داد مسکو تولید نفت خود در ماه اکتبر را به ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در روز کاهش داده اما هنوز بیش از تعهدات خود بر اساس توافق اوپک تولید داشته است. تحلیلگران می گویند مسکو و ریاض آماده کاهش بیشتر تولید هستند!

۱۱) بانک مرکزی در نامه ای که هنوز به بانک ها ابلاع نشده اعلام کرده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ثابت مجاز است این مساله باعث شده تا فشار عرضه بر نمادهای بانکی که قصد افزایش سرمایه از سرمایه گذاری ها را دارند افزایش یابد البته در بازار روز گذشته بانک ملت هم صف فروش شد در حالی که افزایش سرمایه ای از محل سرمایه گذاری ها ندارد.

۱۲) بعد از رایزنی‌های انجام شده برای ترخیص خودروهای دپو شده، سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی پروانه شده مانده در گمرک را صادر کرد.

۱۳) تازه ترین گزارش گروه مطالعات بین المللی مس ICSG نشان می دهد تولید جهانی مس از معادن در ۷ ماه نخست ۲۰۱۹ میلادی با کاهش ۱٫۳ درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده است. بازار جهانی مس در ۷ ماه نخست امسال با کمبود ۳۲۵ هزار تن مس همراه بوده است.

۱۴) مجیدرضا حریری، رییس اتاق ایران و چین سه عامل ممنوعیت واردات ۱۵۰۰قلم کالا، مدیریت تقاضا برای واردات و نیز بهبود روند بازگشت ارز صادراتی را دلیل تراز مثبت ۱.۵میلیارد دلاری در سامانه نیما عنوان کرد. طی هفته های اخیر نرخ در سامانه نیما روند نزولی داشته است.

۱۵) بر اساس اطلاعات دریافت شده، مدل جدیدی از محصول جدید گروه خودروسازی سایپا در شرکت پارس خودرو تولید و تا پایان سال ۹۸ به بازار عرضه می‌شود.

۱۶) شورای معادن، درخواست شرکت ملی صنایع مس ایران در مورد کاهش حقوق دولتی از ۱۲ درصد قیمت کاتد به ۹ درصد را بررسی نموده و احتمالا نرخ های جدید طی روزهای های آتی ابلاغ خواهد شد. این موضوع سودآوری ملی مس را بهبود می بخشد.

۱۷) دلار سامانه نیما برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا ۱۰۶٫۲۹۷ تعیین شد.

موفق باشید. ۱۳ ابان ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *