۳۰ نکته از کتاب تو واقعا کی هستی ؟ (برایان لیتل)
۱) از نظر روانشناسان انسان ها ۵ ویژگی بارز دارند:
پذیرای تجربه/ عدم پذیرش تجربه، وظیفه شناس/ سهل انگار، برون گرا/ درون گرا، سازگار/ ناسازگار، روان رنجور/ پایدار و مستحکم
۲) همه ی ما انسان ها از این ۵ ویژگی برخوردار هستیم اما مقدار آن برای هرکدام از ما متفاوت است.
۳) کسانی که کمتر پذیرای تجربه هستند، تمایل دارند کارهای روتین و روزانه را انجام دهند.
۴) افرادی که وظیفه شناس هستند، به رژیم غذایی و سلامتیشان بیشتر اهمیت میدهند، وجدان آنها بیشتر است، وقت شناس و با پشتکار هستند.
۵) افراد برون گرا همانطور که خودمان میدانیم محیط های پرهیجان را دوست دارند و کمیت را به کیفیت ترجیح میدهند.
۶) افراد سازگار در داخل گروه ها موثر و کارآمد هستند، زود باورند و راحت تر اعتماد میکنند، آنها تمایل به همدلی کردن با اشخاص دارند.
۷) ما انسان ها ۳ نوع سرشت داریم، همه ی ویژگی های بالا جزو سرشت اول ما هستند، در واقع سرشت اول ما ویژگی های شخصیتی و ذاتی ماست.
۸) روان رنجورها اغلب زود دلخور میشوند، آنها آسیب پذیرند و احساسات منفی در زندگی آنها بیشتر تاثیر میگذارد، کلمه ی روان رنجور به این معنا نیست که آنها روانی هستند، بلکه به این معناست که آنها حتی با یک موضوع ساده، سریع دلخور میشوند.
۹) سرشت دوم ، نقش ما و سناریوی ما در جهان هستی است.
۱۰) سرشت سوم، خود نگرش ماست، درواقع عینکی که ما به وسیله ی آن جهان را نگاه میکنیم. سرشت سوم نوع دید ما و باور ماست.
۱۱) تعامل این ۳ سرشت باعث رشد و موفقیت ما میشود.
۱۲) کسانی که انجام این پروژه ها برای آنها کسالت بار و خسته کننده است، در زندگی هیچ پیشرفتی ندارند.
۱۳) ما معمولا یک سری فعالیت در طول روز انجام میدهیم، به این فعالیت ها پروژه میگوییم و این پروژه ها در زمینه ی شخصی میتواند باشد یا در زمینه ی کاری. این پروژه ها گاهی برای دیگران است و یا به خاطر خودمان است.
۱۴) کسانی که خلاق هستند به سختی های انجام این پروژه مثل یک کتاب نوشتن نگاه میکنند. در طول نوشتن کتاب سختی های زیادی را متحمل میشوند، اما این سختی ها به چاپ کتاب و خوشحالی آخرش می ارزد.
۱۵) پروژه ها نقش مهمی در زندگی ما دارند. میتوانند باعث رشد و شکوفایی ما شوند، زیرا در واقع عملکردهای ما هستند که باعث صعود یا سقوط ما میشوند.
۱۶) افرادی که وظیفه شناس اند، حتی اگر پروژه برای آنها کسالت آور باشد، راهی پیدا میکنند تا آن را تبدیل به پروژه ای لذت بخش کنند.
۱۷) افراد سازگار و برون گرا افرادی هستند که به پروژه های اجتماعی علاقه مند هستند و از آنها انرژی میگیرند.
۱۸) افرادی که پذیرای تجربه هستند، معمولا قبل از اینکه به آنها پروژه ای محول شود، خودشان از پیش آن پروژه را شروع میکنند.
۱۹) چیزی که ما را متمایز میکند اینست که ما بتوانیم با انجام پروژه هایی خارج از شخصیتمان، شخصیت خود را تغییر دهیم.
۲۰) حال برای اینکه از پس پروژه هایی برآییم که رئیسمان به ما محول میکند و انجام آنها برای ما سخت است، میتوانیم از موقعیت های نیروبخش استفاده کنیم. موقعیت های نیروبخش هر شخص بستگی به نوع شخصیتی که دارد، متفاوت است.
۲۱) موقعیت های نیروبخش برای هر شخصیت، محیط یا ملاقات با شخص و یا میتواند همان موسیقی باشد که فرد با آن انرژی میگیرد.
۲۲) چرا میگویند پشت هر مرد موفقی، یک زن حضور دارد؟ وقتی ما در طول روز با پروژه هایی درگیر هستیم که میخواهیم از آنها یک نتیجه ی عالی به دست آوریم، نیاز به یک حامی داریم تا بتواند از لحاظ عاطفی ما را حمایت کند. درواقع آنها شرکای ما هستند که باید از آنها قدردانی کنیم.
۲۳) همگی ما میخواهیم در انجام پروژه هایمان تاثیرگذار باشیم و برای این تاثیرگذاری، اولین درسی که باید بیاموزیم اینست که باید صادق باشیم. در واقع باید اصالت داشته باشیم، همانطور که رهبران پیروز هم اصالت دارند.
۲۴) این تفکر که صادق بودن به معنای “هر حرفی به زبان آوردن است” غلط است. صداقت نباید مانع رشد ما شود، ما باید شخصیت خودمان را رشد دهیم تا بتوانیم استعدادمان را شکوفا کنیم. از طرفی صداقت نباید باعث شود که خودمان را محدود کنیم، حد اعتدال را باید رعایت کنیم تا بتوانیم رشد کنیم.
۲۵) وقتی پروژه هایی در زندگی ناخودآگاه جزو مسئولیتمان میشود که با شخصیت ما برابری ندارد، در اینجا افراد ۲ دسته میشوند: افراد با خودنظارتی زیاد و افراد با خودنظارتی کم
۲۶) افرادی که خودنظارتی زیاد دارند، در هر شرایط و مکانی که دارند، خودشان را با آنجا تطبیق میدهند و افراد با خودنظارتی کم در هر شرایطی که دارند، رفتارشان را تغییر نمیدهند و تطبیق پذیر نیستند.
۲۷) خودنظارتی های زیاد انطباق پذیرند و احتمال گرفتن ترفیع برای آنها در محل کار بیشتر از خودنظارتی های کم است.
۲۸) میشود گفت: خودنظارتی های زیاد ارتباطات زیادی دارند و زیاد پایبند و وفادار نیستند.
۲۹) خودنظارت گری فقط یک نظریه است که کمک میکند تا ما بتوانیم خیلی بهتر پروژه هایمان را کنترل کنیم.
۳۰) این کتاب میگوید که باید غیر منتظره ها را در آغوش بگیریم، باید گوش به زنگ فرصت های جدید باشیم و شاید گاهی اوقات در حال نوشتن کتابمان هستیم که سردبیر نشریه ای به ما زنگ میزند و از ما میخواهد که مقاله ای در مورد موسیقی کلاسیک بنویسیم، خب چرا نباید از فرصت استفاده کنیم؟ ما باید به خودمان فرصت دهیم تا شاخه های جدیدی را در شخصیت خودمان ایجاد کنیم.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

#برایان_لیتل  #تو_واقعا_کی_هستی  #رشد_و_موفقیت

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

کتاب تو واقعا کی هستی / کتاب تو واقعا کی هستی /کتاب تو واقعا کی هستی /کتاب تو واقعا کی هستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *