۸۵  نکته از کتاب مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی (سوزان کویلیام)

مقابله با منفی گرایی

۱) برای داشتن یک زندگی مثبت تر، اولین قدم آن است که احساسات، افکار و باورهای خود را بشناسید.
۲) افراد مثبت اندیش در مقایسه با افرادی که دارای تفکر منفی هستند، موفقیت های بیشتری را کسب میکنند و سالم تر و دارای روابط بهتری هستند.
۳) مثبت اندیشی یعنی توجه به امور مثبت در زندگی و بی توجهی به جنبه های منفی، تصور خوب نسبت به خودتان داشتن و اینکه مدام خودتان را سرزنش نکنید. در واقع فکر خوب و حسن ظن و برخورد خوب با دیگران و انتظار داشته باشید که در دنیا به بهترین ها و بهترین خواسته ها دست پیدا کنید!!
۴) افراد مثبت اندیش گذشته را با خشنودی و رضایتمندی به یاد می آورند و نه با افسوس و به آینده امیدوار هستند.
۵) نکته ی مهم در مثبت اندیشی اینست که نحوه ی تفکر شما درباره ی یک واقعه، شیوه برخوردتان را با آن واقعه تعیین میکند!
۶) هیجان ها و عواطف شما، اصلی ترین عاملی است که نشان میدهد شما در زندگی دید مثبتی دارید یا منفی و هرچه این احساسات را در خودتان بهتر بشناسید، بهتر هم میتوانید احساسات منفیتان را به حالت مثبت تغییر دهید.
۷) اگر به دنیا با دید منفی برخورد کنید، بدی ها را دریافت میکنید و اگر برخوردتان با وقایع زندگی با خوش بینی و شور و اشتیاق باشد، مثبت گرایی ایجاد میشود که باعث تولید انرژی در شما میشود و اعتماد دیگران را در شما به وجود می آورد، و انسان های مثبت اندیش از تعادل درونی مناسب برخوردار هستند و آرامش و خونسردیشان را در مواجهه با مشکلات حفظ میکنند و احساس خوب نسبت به هرکاری که انجام میدهند، دارند.
۸) مثبت اندیشی نمیگوید که به مشکلات توجه نکنید یا بی دلیل و به صورت کاذب خوش بین باشید، در واقع ایده آل این موضوع اینست که مشکلات را یادداشت کنید، مثلا مشکلات کاری یا جر و بحث با همسرتان را و بعد از آن به جای آن که در احساسات ناخوشایند بمانید، دست به کار شوید و مشکلات را حل کنید و به سرعت اقدام مناسبی را انجام دهید.
۹) لازم است که بدانید افکارتان، حاصل اوضاع و شرایط خاصی هستند و در همان شرایط هم کاربرد دارند، در حالی که باورها، کلی تر و عمومی تر هستند و در تجربه های افراد ریشه دارند.
۱۰) لازم است که بین احساسات، عواطف و باورهایتان تمایز قائل شوید.
۱۱) فکر مثبت، حس مثبت ایجاد میکند و باعث انجام اعمال مثبت می شود.
۱۲) احساسات، افکار و باورهایتان، میتوانند از حالت منفی به حالت مثبت تغییر پیدا کنند.
۱۳) یک باور مثبت بر دید کلی شما نسبت به زندگی اثر میگذارد.
۱۴) یکی از کارهایی که باعث تمرکز فکر شما میشود، اینست که چشم هایتان را ببندید تا چند لحظه ای را آرام بگیرید.
۱۵) اولین قدم برای تغییر دادن یک فکر منفی، صید آن است! یعنی برای به دام انداختن افکار، فقط و فقط بر محتوای ذهنتان تمرکز کنید.
۱۶) یک پیشنهاد برای آن که از نحوه تاثیر افکارتان بر اخلاقتان مطلع شوید آن است که: یک دفترچه ثبت افکار داشته باشید و دیدی که نسبت به زندگی دارید را بنویسید و بعد از آن درباره ی اثری که فکر بر شما گذاشته است، فکر کنید و اثر آن را هم بنویسید. در آخر هر روز، دفترچه تان را ببینید که کدام افکار و احساس باعث کار مفید و کدام باعث کار نامناسب از شما شده است!
۱۷) رمز موفقیت در مثبت اندیشی، یافتن راه هایی برای مقابله با افکار منفی و بعد از آن پذیرفتن افکاری واقعی تر و مثبت تر به جای آن ها است.
۱۸) میل به کمال گرایی، خواسته ای طبیعی است اما اهداف کمال گرایانه ناگزیر به احساسات منفی منجر میشود، چون در بیشتر مواقع، دستیابی به ایده آل ها ممکن و عملی نیست! به همین دلیل با افکار کمال گرایانه و آرزوهای عجیب و غریبتان مبارزه کنید.
۱۹) اگر کارهایتان به آن شکل کمال گرایانه ای که میخواهید پیش نمیرود، نگذارید احساس بدی به شما دست بدهد!
۲۰) اگر برای اولین بار است که یک بازی را انجام میدهید، احساس شکست اصلا هم بد نیست و مهم نیست، فقط کافیست برای خودتان هدفی را انتخاب کنید و برای رسیدن به آن، تلاش کنید و از بازی خودتان لذت ببرید.
۲۱) گاهی ممکن است حتی همه چیز خیلی هم بد باشد، ولی باز هم از منفی گرایی اجتناب کنید و لازم است که به جای تمرکز بر روی مشکلات، به جنبه های مثبت هر کاری توجه کنید.
۲۲) اصطلاحی که چینی ها برای کلمه ی (مشکل) دارند، به معنای فرصت هم هست، و این یعنی فرصت های مبارزه با افکار منفی، در دل خود مشکلات هستند و در واقع فقط باید گشت و آن فرصت ها را پیدا کرد.
۲۳) ۴ راهکار برای تغییر افکار و تبدیل محتوای تصویرهای ذهنی وجود دارد:
 ۱- افزودن به صحنه ای که تجسم کردید (مثلا شورت خال خالی روی شلوار پلیس)
 ۲- بیرون بردن (دفتر شلوغ شما در ساحلی آرام و آفتابی)
 ۳- توجه به ماورای ظواهر (دشمن ما از ما میترسد و دارد به این حقیقت اعتراف میکند)
 ۴- ساخت سد و مانع (تصور کنید که دور شما را حبابی گرفته که از شما در برابر مشکلات محافظت میکند)
۲۴) مواقعی هستند که میبینید نمیتوانید واقعیت ها را تغییر بدهید اما حتی در این لحظات هم میتوانید تصورتان را از واقعیت ها تغییر دهید و به نتایج مثبتی برسید.
۲۵) یادتان باشد که زمانی که از تصویرسازی استفاده میکنید، در حقیقت میتوانید بر هرچیزی که در ذهن شماست، کنترل داشته باشید.
۲۶) استفاده از کلام مثبت و همچنین گزیده گویی در صحبت هایتان، باعث میشود که زندگی مثبت تری را برای کسب موفقیت برای خودتان بسازید.
۲۷) بزرگی میگوید: مهربانی در کلمات اعتماد آفرین است و مهربانی در تفکر، بصیرت به همراه دارد.
۲۸) برای خودتان جمله های تاییدی داشته باشید که این جملات وجه مثبت زندگی را به شکل خلاصه بیان میکنند. مثلا: من خوشبختم. و باعث میشوند که در بخش نیمه هوشیار ذهن شما حک شوند و ذهن شما را برای رسیدن به هدف هایتان آماده تر کنند.
۲۹) بار دیگر باید از نو راجع به باورهایتان فکر کنید و شیوه ی تغییر باورهای غیرمفید را یاد بگیرید. زیرا در واقع باورهای خوب و مثبت یک احساس مثبت را درباره ی خودتان و دیگران در شما میسازنند و باورهای بد، یک حس ناتوانی و درماندگی را در شما شکل میدهند.
۳۰) بزرگی میگوید: اگر از تجربه به شکلی عاقلانه استفاده کنید، هیچگاه وقتتان را بیهوده هدر نداده اید.
۳۱) بازخورد مثبت از دیگران گرفتن، بسیار شیرین است. برای مثال: در حال صحبت با دوستانتان هستید و میبینید که چقدر آن ها از این موضوع لذت میبرند یا برای عقاید شما احترام و ارزش قائل هستند.
۳۲) ثبت نظرات مثبت دیگران درباره ی خودتان، به تقویت خودباوری در شما بسیار کمک میکند.
۳۳) شما میتوانید باورهایتان را آزمایش کنید و از دیگران بازخورد بگیرید. اگر از اکثر افراد بازخورد منفی گرفتید، یعنی باید تغییراتی را در باورهایتان به وجود آورید.
۳۴) باورهای مثبتی که به شما اعتماد به نفس میدهد را حفظ کنید و هر باوری که موجب دوری شما از موفقیت میشود را کنار بگذارید.
۳۵) اگر باورهای مثبت را در خودتان ایجاد کنید، عزت نفستان هم افزایش پیدا میکند.
۳۶) قضاوت های منفی افراد در گذشته را باور نکنید.
۳۷) هیچکس نمیتواند باعث شود که شما تصور بدی نسبت به خودتان پیدا کنید، مگر آن که خودتان به او چنین اجازه ای دهید. پس از کسانی که مدام شما را مورد انتقاد قرار میدهند، دوری کنید و از کسانی که از شما تعریف میکنند، قدردانی کنید و برای آن ها ارزش قائل شوید.
۳۸) وقتی به هدف هایتان میرسید، عزت نفس تان بالا میرود، پس سعی کنید هدف هایتان واقع گرایانه باشد و نه کمال گرایانه و البته آنقدر هم کوچک نباشد که وقتی به آن هدف رسیدید، هیچ حس موفقیتی را حس نکنید.
۳۹) وقتی به موفقیتی میرسید، به خودتان تبریک بگویید و از مقایسه کردن خودتان با دیگران پرهیز کنید. چون هر فردی هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد، پس انتظاراتتان را مشخص کنید و موفقیت هایتان را مطابق با انتظارات و هدف هایتان که دارید، مورد قضاوت و ارزیابی قرار دهید.
۴۰) گاهی ممکن است با خودتان نامهربانی کنید و مدام به خودتان سخت بگیرید، در واقع باید اشتباهاتتان را بپذیرید و از آن ها درس بگیرید.
۴۱) وقتی راهکارهای مثبت اندیشی را مدام انجام میدهید، برایتان تبدیل به عادت میشود و میتوانید از خوبی های آن بهره ببرید.
۴۲) گاهی ممکن است تحت فشار قرار بگیرید و احساس میکنید که از حالا دیگر مثبت اندیش نیستید، ولی در این زمان باید ذهنتان را به اطراف متوجه کنید و به خودتان جملات تایید آمیز بگویید و بخندید و حس خوب بگیرید و یا حتی میتوانید که برعکس عمل کنید و در یک آن، ۱۰ دقیقه فقط منفی شوید و منفی فکر و رفتار کنید و وقتی همدلی دیگران را گرفتید، برای جلب توجه افراد، راه های شادتری را انجام دهید.
۴۳) هرچقدر که بیشتر مثبت گرا شوید، مثبت گرایی را بیشتر یاد میگیرید، پس مثبت اندیشی را در زندگیتان افزایش دهید، برای مثال با دیگران صحبت کنید و سفر بروید و اگر فکرتان منفی شد، جلوی آن را بگیرید و آگاهانه و با اراده ی محکم، افکار مثبت را جایگزین کنید.
۴۴) گاهی خوب است که از تکنیک انگار که … استفاده کنید و فکر کنید انگار که آینده روشن است یا انگار که مشکلات حل شده و حتی میتوانید به جای فردی که دوستش دارید، باشید.
۴۵) یک روش بسیار خوب برای یاد گرفتن مثبت اندیشی اینست که برای یک روز مثبت یک برنامه ریزی داشته باشید و خیلی هم به خودتان سخت نگیرید و برای مثال در تایم عصر میتوانید زمانی را برای حس و حال خوب دادن به خودتان با مثلا یک دوش گرفتن، اختصاص دهید.
۴۶) هیجانات و عواطفتان را تحت کنترل بگیرید و در اینصورت میتوانید مشکلات را عاقلانه تر حل کنید.
۴۷) هیجانات همیشه هم مخرب نیست و باید شناسایی شوند و اتفاقا بروز داده شوند، توجه کنید که هیجان، انرژی لازم برای مقابله با تهدیدها را برایتان فراهم میکند.
۴۸) هیجان های منفی را باید بررسی کنید، نه آن که از آن ها غافل شوید.
“اگر باورهای مثبت را در خودتان ایجاد کنید، عزت نفستان هم افزایش پیدا میکند”
۴۹) انرژی ای که برای یک هیجان صرف میکنید، میتوانید به مقابله با علت آن موضوع اختصاص دهید.
۵۰) کسب خونسردی و آرامش به شما این امکان را میدهد تا ذهنتان را بر مقابله با مشکلات و مبارزه با آن ها متمرکز کنید.
۵۱) به جای آن که اجازه دهید هیجانات شما را کنترل کنند، شما میتوانید آن ها را در اختیار و کنترل خودتان بگیرید.
۵۲) گاهی ممکن است با انجام کاری احساس گناه به شما دست دهد که باید در این مواقع بررسی کنید که آیا فرد دیگری وجود دارد که به شما کمک کند تا احساس گناهتان از بین رود یا نه؟!
۵۳) گاهی لازم است ابراز وجود کنید که باعث ارزش قائل شدن برای نیازهای خودتان و دیگران میشود.
۵۴) خشم هم یک احساس و هیجان است که گاهی ممکن است دچارش شوید و در بسیاری از موارد، یک استراحت کوتاه یا یک وقفه کمک میکند تا خشم و عصبانیت تان را از خود دور کنید!
۵۵) اگر مرتکب اشتباهی شدید و به خاطر آن اشتباه کسی ناراحت شد، حتما به اشتباهتان اعتراف کنید و از آن فرد حتما عذرخواهی کنید.
۵۶) خنده یک خاصیت شفابخش دارد و اگر با دیگران بخندید که تاثیر بیشتری هم دارد و در اینصورت با ترشح اندورفین در شما، استرس تان کم میشود و حالتان خوب میشود. یکی از مواردی که پیشنهاد میشود حتما در برنامه تان قرار دهید، کتاب های طنز و فیلم ها کمدی است.
۵۷) افرادی که اعتماد به نفس دارند، در یک نکته، نقطه ی اشتراک دارند و آن اینست که به موفقیت هایشان فکر میکنند تا شکست ها از ذهنشان بیرون رود.
۵۸) بعد از انجام یک کار بزرگ، حتما آن را بررسی کنید که کدام کار را درست انجام دادید و به خاطر آن حتما خوشحالی کنید.
۵۹) پیروزی ها و موفقیت های خاطره انگیزتان را با دوستانتان در میان بگذارید. این کار، شما را در مسیر موفقیت های بیشتر و بزرگتر قرار میدهد.
۶۰) همیشه تجربه های الهام بخش را پیدا کنید و طوری انتخاب کنید که بتوانید درک کنید که جهان بسیار از شما بزرگتر است.
۶۱) مثبت گرایی یک حس درونی است ولی وقایع بیرونی هم میتواند بر احساسات افراد تاثیر بگذارد، پس با ایجاد فضایی راحت میتوانید نظرتان را نسبت به دنیا بهبود دهید.
۶۲) حس خوبیست که فضایی را به صورت اختصاصی برای خودتان داشته باشید و با خودتان خلوت کنید و به دور از همه باشید و حتی اگر در بین جمع هم هستید، برای خودتان یک سری تفریح ها را ترتیب دهید.
۶۳) گاهی لازم است که فقط استراحت کنید و هیچ کار دیگری انجام ندهید و سعی کنید انرژی بگیرید. سقراط در همین رابطه میگوید: بعضی اوقات هیچ کاری نکردن، یک روش جبرانی خوب و مطلوب است.
۶۴) تغذیه ی خوب و سلامت جسمانی باعث می شود که مثبت تر بتوانید فکر کنید و مثبت تر عمل کنید. پس یک رژیم خوب، ورزش و خواب مناسب داشته باشید که این موارد باعث میشود که استرس تان هم کم تر شود.
۶۵) گاهی لازم است که استراحت کنید و به خودتان سخت نگیرید، بزرگی در همین رابطه میگوید: استراحت کنید، مثل زمینی که استراحت کرده و محصول بیشتری به بار آورده است.
۶۶) هرچقدر ارتباط بیشتری با سایر مردم داشته باشید، زندگیتان با معناتر به نظر میرسد
۶۷) وقتی با دیگران ارتباط متقابل مناسب داشته باشید، قطعا یک رفتار خوب را هم دریافت میکنید.
۶۸) دیگران را سرزنش نکنید تا مورد سرزنش هم قرار نگیرید.
۶۹) باید یاد بگیرید که دیگران را ببخشید تا بخشیده شوید و همینطور باید نحوه ی برخورد با انتقادهای دیگران را هم یاد بگیرید.
۷۰) هرچقدر با افراد مثبت اندیش تری همنشینی و معاشرت کنید، قطعا به فرد مثبت تری تبدیل میشوید.
۷۱) برای کسب مهارت های متنوع و به دست آوردن راهنمایی و کمک در این زمینه، باید از مربی های متخصص کمک بگیرید.
۷۲) اگر حس میکنید که به خاطر داشتن مشکلات تان، اوضاع و احوالی که دارید از کنترلتان خارج شده است، حتما به روان شناس مراجعه کنید و از او کمک بگیرید.
۷۳) لازم است گاهی به مردم، داوطلبانه و رایگان خدمت کنید و اگر از شما کمک خواستند و کاری از شما بر می آید، حتما انجام دهید که در اینصورت متقابلا شما هم حس خوبی را دریافت خواهید کرد.
۷۴) اگر عشق و محبت میخواهید، مثبت باشید و با افراد مثبت همراهی کنید.
۷۵) سعی کنید به افراد حس و حال خوب و شادمانی بدهید تا چند برابر آن را که لایقش هستید دریافت کنید. مارک تواین در همین رابطه میگوید: بهترین روش برای شادمانی خود، تلاش برای شاد کردن دیگران است.
۷۶) مثبت بودن با دیگران بسیار مجذوب کننده است و اگر کسی را دوست دارید، حتما به او نشان دهید و از او سوال بپرسید و سپس حتما به صورت فعال او را بشنوید.
۷۷) تردید نکنید که همه ی افراد از لحاظ شخصیتی و دیدگاه ها باهم تفاوت هایی دارند و باید سعی کنید کم کم بر این تفاوت ها غلبه کنید.
۷۸) عشق ورزیدن به همسرتان تنها در صورتی ممکن است که خودتان را دوست داشته باشید.
۷۹) مثبت گرایی درباره ی همسر، بهترین ثمرات را برایتان به وجود می آورد.
۸۰) اگر در رابطه ای که با همسرتان دارید، بیشتر از اینکه لذت ببرید، دچار رنجش و تنش هستید، حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.
۸۱) اگر فکر میکنید که رابطه ی شما در حال تمام شدن است، بدون احساس حسرت، در پی برقراری رابطه ی درست و استوار باشید.
۸۲) برای کار کردن تان حتما یک انگیزه ی درونی پیدا کنید.
۸۳) لازم است که کنترل مشکلات زندگیتان را به دست بگیرید و با آن درست کنار بیایید و همچنین باید با تغییراتی که در مسیر زندگی تان به وجود می آید، رو در رو شوید و نگذارید که آشفته تان کند.
۸۴) یکی از دورانهای دوست داشتنی در زندگی، سالمندی است. اگر در طول مسیر زندگی درست عمل کنید، در این دوران هم میتوانید با انرژی عمل کنید.
۸۵) در دوران میانسالی، نباید فراموش کنید که زیبایی های شخصیت های خوشایند و دوست داشتنی، سال به سال بیشتر میشود.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

#مثبت_اندیشی_و_مثبت_گرایی_کاربردی  #سوزان_کویلیام  #مثبت_اندیشی

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی /مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی/مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی/مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی/مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *