۱۰ نکته از کتاب نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد (آلبرت آلیس و آرتور لانگ)

۱) اینکه ما روزمان را با ناراحتی و یا عصبانیت شروع کنیم قاعدتا ایده آل کسی نیست. این باور و نگرش ماست که می تواند در مقابل این احساسات بایستد.
۲) به طور مثال در روز ما با برخوردی از همکارمان مواجه می شویم که باعث ناراحتی ما در طول روز یا حتی در طول هفته می شود این واکنش ما به رفتار بد همکارمان به خاطر طرز فکری است که ما داریم.
۳) میخواهم امروز در مورد سه طرز فکر اشتباه که باعث ناراحتی و عصبانیت ما می شود صحبت کنم: اولین باور، وحشتناک جلوه دادن اوضاع است.
۴) در این نوع باور ما سعی می کنیم مسائل و مشکلات را بزرگ جلوه دهیم . به آن شاخ و برگ می دهیم و با این روش خودمان را آزار می دهیم.
۵) دومین باور الزام گذاشتن است. در این نوع طرز فکر اشتباه، برای خودمان یا برای دیگران الزام می گذاریم. مثلا : “او نباید این کار زشت را مرتکب می شد” ، “من نباید الان عصبانی شوم” . این باور باعث برافروختگی بیشتر شما می شود و وضعیت را از این بدتر می کند.
۶) سومین باور نادرست، دلیل تراشی است. در این نوع طرز فکر، فرد سعی می کند با بهانه آوردن و توجیه کردن رفتار دیگران، خود را آرام کند اما این روش تا یک مدت زمان کم جواب می دهد. مثل این می ماند که شما خودتان را گول بزنید و بخواهید احساسات خود را سرکوب کنید اما بعد از مدتی با واکنش شدیدتر پاسخ رفتار دیگران را می دهید.
۷) خیلی از شما با این سه نوع باور و طرز فکر آشنایی دارید. اما باید برای آن جایگزین پیدا کنید و این جایگزین ” باورهای اولویت گرایانه” است .
۸) در این نوع باور ، باید به دنبال راه حل باشید . آن مشکل را برای خود حل کنید و به دغدغه هایتان پاسخ دهید . برای رفتار دیگران دلیل نیاورید و یا به آن شاخ و برگ ندهید . شما باید با آن ها صحبت کنید و مشکلتان را حل کنید . در واقع باورهای اولویت گرایانه باعث می شود اولویت زندگیتان را بشناسید و این را بدانید که ارزش واقعی زندگی ما چه چیزیست؟ آیا رفتار دیگران ارزش این را دارد که ما بخواهیم فرصت شاد بودن را از دست بدهیم؟
۹) به این فکر نکنید که همین الان همه چیز قرار است درست شود. روشی که خواندید ، فقط با تمرین به دست می آید. تمرین و تمرین و تمرین …
۱۰) شما باید کم کم و به مرور روی باور هایتان کار کنید و آن ها را درست کنید. ما باورهایی که ۱۰ سال، ۲۰ سال و یا بیشتر با آنها زندگی کرده ایم را در یک شب نمیتوانیم تغییر دهیم . پس باید در مقابل اتفاقاتی که به طور ناگهانی می افتد، حلال مشکلات باشیم.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

 

نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد / نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد/ نمی گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *