۵۰ نکته از کتاب مزیت شادمانی (شان آکور)
۱) تقویت ذهنتان باعث می شود تا انگیزه پیدا کنید و خلاقیت و نوآوری داشته باشید.
۲) در این کتاب یاد می گیرید چطور با برنامه ای منظم و خوب موفقیتتان را قطعی کنید.
۳) میزان افسردگی در حال حاضر ( ۲۰۱۰ ) ده برابر سال ۱۹۶۰ است.
۴) شما بدون شاد کردن یک فرد هم می توانید افسردگی او را درمان کنید اما فقط به نتیجه ی معمولی دست پیدا می کنید.
۵) در روانشناسی سنتی، تمرکز روانشناسان بر روی نکات و ویژگی های منفی انسان بود اما با ورود روانشناسی جدید ، سعی در این است که تمرکز بر روی نکات مثبت انسان گذاشته شود.
۶) ما هنگامی بیشتر موفق می شویم که ذهن مثبتی داشته باشیم و شاد تر باشیم.
۷) طبق تحقیقات روی دانشجویان هاروارد آمریکا، وقتی ذهن شما در مسیری قرار بگیرد که بر سختی ها و منفی ها و شکست متمرکز شود، در حقیقت برای شکست آماده می شود.
۸) یکی از مهلک ترین باورها در فرهنگ مدرن این است که ما با مجموعه توانایی های ثابتی به دنیا آمده ایم و ذهنمان غیر قابل تغییر است! اگر شما هم این گونه فکر می کنید پس ادامه ی کتاب را مطالعه نکنید چون بی فایده است.
۹) به کمک تحقیقات عصب شناسی ثابت شده که ذهن ما قابلیت انعطاف پذیری دارد اما این را یادتان نرود که رفتارهای ما و طرز فکر ما هستند که می توانند روی ذهن ما تاثیر بگذارند.
۱۰) در این جا می خواهیم هفت اصل مهم را دنبال کنیم که در دراز مدت می توانند زندگیمان را تغییر دهند.
۱۱) اصل اول مزیت شادمانیست. این که چگونه می توانیم به جنبه های مثبت تمرکز کنیم و عملکردمان را تقویت کنیم.
۱۲) این را فرض کنید که شادمانی در مرکز قرار دارد و موفقیت دور آن می چرخد. انسان های موفق شادمانی را نتیجه ی موفقیت نمی دانند بلکه آنها بر جنبه های مثبت تمرکز می کنند و موفقیت را به دست می آورند.
۱۳) موتور اصلی شادمانی، احساس مثبت است. شادمانی یعنی احساس مثبت در زمان حال و نگرشی مثبت به آینده.
۱۴) طبق تحقیقات، کارکنان شاد خلاق تر از سایرین هستند. آنها در فروش، موفق تر هستند، در رهبری عملکرد بیشتری دارند و در نتیجه حقوق بالاتری دریافت میکنند.
۱۵) این را باید بدانید شادمانی تنها یک حالت نیست بلکه یک اخلاق کاری است.
۱۶) تمرین تمرکز کنید. محققان دریافته اند با این تمرین پیشانی چپتان بیشتر رشد می کند. این همان بخشی است که مسئول احساس شادمانی است.
۱۷) به انتظار اتفاقی دلنشین بنشینید. انتظار آینده می تواند مرکز لذت مغزتان را تقویت کند.
۱۸) به مهربان بودن متعهد شوید.
۱۹) مثبت گرایی را به محیط پیرامونتان بیاورید. ما با دور نگه داشتن احساسات منفی می توانیم محیط پیرامونمان را تغییر دهیم.
۲۰) ورزش کنید.
۲۱) اصل دوم اهرم و تکیه گاه است، در واقع طرز فکرتان همان اهرم است. شما هرچه طرز فکرتان را در جهت مثبت ببرید و هم راستا با هدفتان کنید به وسیله ی آن زودتر به هدفتان می رسید. به قول انیشتین بسیاری از قوانین بدون نقص در جهان با طرز نگاه بیننده می تواند تغییر کند.
۲۲) سعی کنید در مواجهه با چالش ها و مسئولیت های سنگین، با تمرکز به علل موفقیتتان به خودتان انرژی دهید.
۲۳) باورهای شما بسیار قدرتمند هستند زیرا به تلاش ها و عملکرد ها جهت می دهند.
۲۴) شرایط بیرونی فقط ۱۰ درصد از شادمانی ما را تغییر می دهد پس این خودمان هستیم که عامل اصلی شاد ماندمان هستیم.
“هرچقدر از نیروی اراده بیشتر کار بکشیم، ضعیف تر می شود.”
۲۵) اصل شماره سوم تاثیر تتریس است. در اینجا باید ذهنتان را آموزش بدهید تا از امکانات بهره بگیرید.
۲۶) تتریس یک بازی فریبنده است. اما قصدمان از آوردن این بازی در این بخش این است که این روش نمادی است که مغز ما را در انتخاب نگاه به اطرافمان به کار می گیرد.
۲۷) در محیط کار ، بعضی از همکاران ما مثل بازیکنان تتریس هستند که در دیدن نکات منفی پیرامون مهارت زیادی دارند . آنها عادت به این کار کرده اند اما ما نباید از آنها الگو بگیریم و باید به مثبت ها خودمان را عادت دهیم.
۲۸) اگر فیلتر ذهنمان را برای حذف مثبت ها برنامه ریزی کرده باشیم، این اطلاعات وارد صندوق ورودی مغز شما نمی شود.
۲۹) هرچقدر بیشتر به مثبت ها فکر کنید، احساس بهتری به زندگیتان خواهید داشت، سپاسگذاری بیشتری می کنید، در مقابل سختی ها قوی تر هستید، به شرایط اعتماد می کنید و فرصت ها را در می یابید و روی آن سرمایه گذاری می کنید.
۳۰) این را یادتان باشد چشمتان را نباید بر روی حقایق ببندید ولی این را بدانید یک فکر ایده آل بر سایر فکرها اولویت دارد.
۳۱) موفق ترین تصمیمات زمانی گرفته می شوند که تمام راه های ممکن را بررسی کرده باشیم و بشناسیم و بدانیم که چه نتایجی خواهند داشت، برای همین است که می گویند شکست مقدمه ی پیروزیست .
۳۲) در هر نقشه ی فکری پس از بحران یا سختی سه مسیر فکری وجود دارد : مسیر اول شما را به نقطه شروع برمیگرداند تا از اول شروع کنید. مسیر دوم شما را از کشمکش ها و عواقب منفی می ترساند. مسیر سوم ما را از شکست به نقطه ای هدایت می کند که قوی تر و توانمندتر از قبل می شویم .
۳۴) در واقع مسیر سوم همان چیزیست که مشکل را تبدیل به فرصت می کند و این راه رشد ما می شود.
۳۵) جیم کالینز می گوید : ما برده ی اشتباهات و شکست هایمان نیستیم بلکه می توانیم با انتخاب و تصمیماتمان آزاد شویم.
۳۶) توانایی افراد در یافتن راهی برای نجات از سختی ها و رسیدن به موفقیت به طرز نگاه آنها به سختی ها برمیگردد، زیرا باتوجه به چنین نگرشی است که فرد تصمیمات مهمی می گیرد.
۳۷) برای همین اکثر سرمایه گذاران می کوشند مدیرانی را استخدام کنند که شکست را تجربه کرده باشند، در واقع سوابق کاری باید مجموعه ای از شکست ها و موفقیت ها باشد.
۳۸) یکی از راه ها برای اینکه مشکل را تبدیل به فرصت کنیم این است که مشکل که تغییر ناپذیر است و باور ما نسبت به این مشکل می تواند نوع واکنش ما را تعیین کند. اینکه مشکل را میانبری برای رسیدن به موفقیت بدانیم آن وقت پیام های مثبت آن را میبینیم. اما اگر با این اتفاق دلسرد شده باشیم ، این حس ناتوانی می تواند پیامد منفی را به دنبال داشته باشد که بحث و مناظره به وجود می آید.
۳۹) اصل شماره ی پنج “دایره ی زورو” است. با این اصل یاد میگیرید چگونه با متمرکز شدن ، اهداف قابل مدیریت میتوانند قلمروی قدرتتان را گسترش دهند.
۴۰) اینکه یکسری مشکلات باعث می شود ما حس کنیم دیگر کنترلی بر روی امور نداریم. طبق تحقیقات کسانی که حس کنترل بر زندگیشان دارند ، شادتر هستند. طبق گفته ی روانشناسان تاثیرات مثبت، نه بر میزان کنترلی که دارید بلکه به میزان کنترلی که فکر میکنید دارید بستگی دارد.
۴۱) بیشتر چالش های روزانه ی ما بهتر است توسط بخش متفکر پاسخ داده شود اما متاسفانه هنگامی که دچار استرش می شویم، قسمت بی فکر همه چیز را به دست می گیرد.
۴۲) اصل شماره ی شش “قانون ۲۰ ثانیه” است. ما باید در این اصل با به حداقل رساندن موانع ، عادات بد را به عادات خوب تبدیل کنیم.
۴۳) قانون ۲۰ درصد می گوید که اراده تنها برای موفقیت کافی نیست و تنها ۲۰ درصد می توانند در طول مدت زمان نسبتا طولانی اراده ی خود را حفظ کنند.
۴۴) طبق تحقیقاتی ثابت شده که هرچقدر از نیروی اراده بیشتر کار بکشیم ، ضعیف تر می شود.
۴۵) قانون ۲۰ ثانیه تنها به تغییر مدت زمان لازم برای یک کار محدود نمی شود . محدود کردن انتخاب ها هم می تواند به کم کردن موانع موجود بر سر مسیرمان نیز کمک کند، اگر بتوانید توان لازم برای خو گرفتن به عادت هایی که به موفقیت منتهی می شود را کم کنید ”حتی ۲۰ ثانیه“ مدت زمان زیادی طول نمی کشد تا طعم پیروزی را بچشید.
۴۶) اصل هفتم ، سرمایه گذاری اجتماعی است. حمایت اجتماعی ارزشمندترین دارایی شماست.
۴۷) در دنیای تجارت یک قانون وجود دارد: هنگامی که با چالش یا تهدیدی رو به رو می شویم، تنها راه نجات ما نزدیک بودن به اطرافیان و جدا نشدن از آنهاست.
۴۸) موفق ترین افراد، به جای فرو رفتن در لاک خود، به فعالیت اجتماعیشان بیشتر تکیه می کنند. در حقیقت روی روابط خودشان بیشتر سرمایه گذاری می کنند. نکته ی مهم این است که هر چقدر از حمایت اجتماعی بیشتر برخوردار باشید، شادتر هستید.
۴۹) افراد موفق بر این باورند که برای اینکه در مواجهه با چالش ها راحت تر به آنها غلبه کنند، از قدرت حضور دیگران استفاده کنند زیرا حمایت اجتماعی کاهنده ی استرس است.
۵۰) در زندگی روزانه چه در منزل چه در محیط کار، حمایت اجتماعی می تواند تفاوت میان معمولی بودن و موفق بودن را رقم بزند.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

#تقویت-ذهن  #شادمانی  #شان_آکور  #روانشناسی

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

کتاب مزیت شادمانی/کتاب مزیت شادمانی /کتاب مزیت شادمانی /کتاب مزیت شادمانی /کتاب مزیت شادمانی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *