۵۵ نکته از کتاب مردم درباره شما چی میگویند ؟ (فرانک پیترز)

۱) زمانی که جایی را ترک میکنید، پشت سر شما چه میگویند؟! اعتبار و محبوبیت، این روزها بسیار مهم است و نه تنها محبوبیت حرفه ای حتی محبوبیت فردی شما و تفاوتی نمیکند مدیر عامل شرکت خودتان باشید یا کارمند یک بیمارستان، در هر صورت محبوبیت مهم است.

۲) محبوبیت، شما را از دیگران متمایز میکند و هرچقدر محبوبیت تان بیشتر شود، میزان آسیب پذیری تان هم بیشتر میشود.

۳) هر فرد برای خودش یک برند است، کافیست اسم تان را در گوگل سرچ کنید و ببینید که اطلاعات زیادی راجع به شما نمایش داده میشود که نشان میدهد مردم راجع به شما چه میگویند. اگر کالا یا خدماتی ارائه میدهید، مردم راجع به آن نظر میدهند و این شما هستید که باید به صورتی که میخواهید راجع به آن حرف بزنند. این پروسه را هدایت کنید. در واقع شما در هر سِمتی که هستید، باید بازاریاب برند خود باشید.

۴) بدانید که چه کسی هستید و چه هدفی دارید و درباره ی خودتان در شبکه های مجازی چه به مردم میگویید و چه چیزی دارید که شما را از دیگران متفاوت میکند.

۵) کاری را یا مشتاقانه و با انگیزه انجام دهید یا اصلا انجام ندهید. علاقه مندی عامل حیاتی نشان دهنده ی هویت شماست. اپرا ونیفری در این رابطه میگوید: علاقه مندی نوعی انرژیست، قدرتی که از درون احساس میکنید و شما را به هیجان وا میدارد.

۶) داستانتان را جذاب خلق کنید، شاید شما فکر میکنید که جذاب نیست ولی داستانگویی حتی در کتابهای مقدس هم مرسوم بوده است.

۷) چه مواردی بهتر است در داستانهایتان ذکر شود؟! انگیزه تان چیست؟! چه هدفی دارید؟؟! به چه نقطه ای میخواهید برسید و چه چالش هایی در مسیر شما وجود دارد؟! (داستانهایتان باید ساده، خودمانی و هدفمند تعریف شوند.)

۸) داستانتان مهم است که به گوش همه برسد، پس هرطور که میتوانید منتشرش کنید. چاپ یا رسانه های اجتماعی و یا حتی عکس و انتشار فیلم.

۹) میتوانید خودتان داستانتان را تعریف کنید یا از دوستان و همکارانتان بخواهید که در این کار کمکتان کنند، فقط در هر صورت داستانتان باید اصیل باشد و اغراق نکنید، زیرا هدف نهایی شما خلق داستانی هیجان انگیز است که ارزش بازگو کردن داشته باشد و بتواند رابطه ای عمیق و قوی با افراد برقرار کند.

۱۰) اصالت داشته باشید و به چیزی که نیستید، وانمود نکنید، زیرا مخاطبانتان متوجه میشوند. خودتان باشید و از قضاوت مردم نترسید، هیچکس کامل نیست، پس چیزی را از مردم پنهان نکنید و بدانید هرکس نقاط قوت و ضعف دارد.

۱۱) به خودتان ایمان و باور داشته باشید، به صورتی که هیچکس در این جهان اینگونه خود را باور نداشته است. محمدعلی کلی در این رابطه میگوید: ایمان نداشتن است که مردم را از رویارویی با چالش ها میترساند، من خودم را باور داشتم.

۱۲) معاون سابق اپل میگوید: انسان باشید (یعنی شفاف و صمیمی باشید) که این اساس هر رابطه ای است، چه شخصی و چه حرفه ای. پس مراقب اعتبار خودتان باشید.

۱۳) نام خودتان را در فضای مجازی ثبت کنید که هم باعث میشود دیگران شما را بشناسند و هم از اعتبارتان سوء استفاده نکنند .

۱۴) هواداران شما بسیار قدرتمند هستند، پس اگر با آن ها احساس نزدیکی کنید و هوای آن ها را داشته باشید، در موقعیت های بسیار هوایتان را خواهند داشت و در این صورت پیشرفت خواهید کرد (همچون اوباما)

۱۵) اگر با هوادارانتان بد رفتاری کنید، آنها میتوانند به دشمنان شما تبدیل شوند ولی در این راه دشمنانتان را هم فراموش نکنید (دوستانتان را نزدیک نگه دارید و دشمنانتان را نزدیکتر)

۱۶) به حرف های مردم با دقت گوش کنید تا متوجه شوید که راجع به شما چه میگویند، البته نه آن که گوش دهید که بخواهید از خودتان دفاع کنید. یادتان باشد که پایه و اساس هر رابطه ای گوش دادن است.

“فقط خودتان هستید که باید از پس هر بحرانی برَ بیایید، پس فقط به خودتان متکی باشید”

۱۷) برای آن که جلوی مشکلات را بگیرید باید از نقطه ضعفتان و اینکه از کجا آسیب پذیر هستید، باخبر باشید. پس فهرستی از آنها را بنویسید و همیشه در حال آماده باش باشید و اجازه ندهید که کسی بتواند به شما آسیب بزند.

۱۸) جایگاهتان را در گوگل حفظ کنید و مدام چک کنید که هر جستجویی که راجع به شما میشود، مثبت باشد و بر علیه شما نباشد!

۱۹) دوستانتان را بشناسید و بدانید تا زمانی که شرایط سختی به وجود نیاید، نمیتوان دوستان واقعی را شناخت.

۲۰) توجه کنید که در فضای مجازی چه ردپایی از خودتان جای میگذارید و باید بدانید که دیگر زندگی کاری و خصوصی شما از هم جدا نیست!!

۲۱) اعتماد همچون کاغذ است که اگر مچاله شود، دیگر هرگز صاف نمیشود، پس کاری را انجام دهید که دیگران بتوانند به شما اعتماد کنند و ۳ اصل: صداقت، شرافت، شفافیت را اساس همه ی رفتارها و ارتباط هایتان قرار دهید.

۲۲) غرور و خودستایی را کنار بگذارید که این دو ضربه ی بسیار بدی به شهرت و اعتبار شما وارد میکنند، به شکل یک واسطه بین کسب و کار و مخاطبانتان باشید. بر روی روابطتان با مصرف کنندگان کالا یا خدماتتان سرمایه گذاری کنید و دشمنانتان را هم فراموش نکنید.

۲۳) با همه ی افراد دوست باشید، حضورتان همه جا پررنگ باشد و محبوبیتتان را بالا ببرید که همین مورد میتواند جلیقه ی نجات شما در شرایط سخت باشد.

۲۴) در هر صورت از برندتان حفاظت کنید و داستان کسب و کارتان را با شور و هیجان همه جا تعریف کنید و با آن زندگی کنید. فقط زمانی که محصول یا خدماتی ارائه دادید، کارتان تمام نشده است!!

۲۵) حتی برندها و افراد مشهور هم احساساتی میشوند، آن ها کسانی هستند که با همه ی افراد راحت هستند و بسیار راحت از زندگی شخصی خود صحبت میکنند و از برچسب احساسی بودن، نمیترسند و همین موضوع باعث میشود که افراد، بیشتر به آن ها اعتماد کنند.

۲۶) مدام تلاش نکنید که دیگران را متقاعد کنید، بلکه با افراد به صورت دو طرفه صحبت کنید.

۲۷) صداقت بهترین سیاست است، پس همیشه به صراحت ، صداقت را به مخاطبانتان بگویید که اگر روزی حقیقت فاش شود، بسیار به اعتبارتان لطمه میزند.

۲۸) هر موضوعی را به صورت شفاف یعنی با صراحت بیان کنید، البته نه راجع به هر اطلاعاتی و زیاده گویی هم نکنید ولی در مکالماتتان بدانید که شفافیت نقش بسیار مهمی دارد.

۲۹) در هر شرایطی باید به ارزشهای خودتان پایبند باشید که اگر به این صورت نباشد، روزی باید تاوان آن را بپردازید.

۳۰) وعده ی کمتر – خدمات بیشتر. قولهایی ندهید که نمیتوانید آنها را عملی کنید که در این صورت بیشتر محبوب میشوید و اعتبارتان را بالا میبرید.

۳۱) داستان زندگیتان را بدون مبالغه تعریف کنید و این را همیشه یادتان باشد که در زمان قدیم میگفتند: خوب باش و آن را بگو ولی حالا میگویند: ثابت کن، در واقع به صورتی داستانتان را تعریف کنید و عمل کنید که به جهان بتوانید خودتان را ثابت کنید و به صورتی نباشد که این کار حالت تکبر بگیرد.

۳۲) والت دیزنی میگوید: کاری را که انجام میدهید، آنقدر خوب انجام دهید که مردم نتوانند از آن تعریف نکنند، پس در نهایت کاری کنید تا دیگران درباره ی شما حرف بزنند.

۳۳) بحران در زبان چینی ۲ معنی دارد: خطر و فرصت، پس این هنر شماست که از بحرانها و تهدیدها فرصت بسازید.

۳۴) هیچکس کامل نیست و از شما انتقاد خواهد شد، مهم اینست که از این انتقادات نترسید و جبهه نگیرید یا بخواهید حذفشان کنید، بلکه به خودتان مسلط باشید و دقت کنید که چه میگویند؟! سعی کنید آرامشان کنید وگرنه که نظر منفی آنها پخش خواهد شد و دردسرساز میشود. برعکس باید به شیوه ای وانمود کنید که یعنی در حال حل آن موضوع هستید.

۳۵) انکار یکی از مشکلات و اشتباهات بزرگ است، اشتباهاتتان را بپذیرید و اصلاحش کنید. در واقع هر اشتباهی که از شما سر میزند، مسئولیتش را بپذیرید و در صدد اصلاح آن بر بیایید. خودتان را سرزنش نکنید ولی گاهی لازم است که از مخاطبانتان عذرخواهی کنید.

۳۶) در دنیای ارتباطات یک موضوعی هست که به آن (صاعقه ی زیرک) میگویند، یعنی قبل از آن که راجع به شما بد بگویند و بد بنویسند، خودتان اخبار بد و یا موضوعاتی که پیش آمده را صادقانه عنوان کنید، در واقع برای مخاطب صادقانه توضیح دهید و رفع ابهام کنید.

۳۷) هیچگاه نگویید نظری ندارم یا نمیدانم، زیرا خبرهای بد با پاسخ یا بدون پاسخ شما ادامه پیدا میکنند و اگر شما حرفی نزنید، افراد به سلیقه ی خودشان ادامه خواهند داد، پس بهتر است که مدیریت بحران انجام دهید.

۳۸) اگر میخواهید افراد درکتان کنند، درکشان کنید و بدانید همدردی در بحران بسیار مهم است و هیچگاه حالت تدافعی نگیرید.

۳۹) تصور نکنید همیشه حق با شماست، چون این باعث میشود که همیشه در هر مشاجره ای برنده باشید.

۴۰) هر جایی که به مشکل برخورد کردید، درخواست کمک کنید.

۴۱) هر مشکلی که برایتان پیش می آید، دوستانی را نزدیک خودتان نگه دارید و باهم به اوضاع سامان دهید.

۴۲) فقط خودتان هستید که باید از پس هر بحرانی برَ بیایید، پس فقط به خودتان متکی باشید.

۴۳) قبل از هر حرف یا توجیهی، خوب فکر کنید و داستان خوبی داشته باشید تا کنترل شرایط را در دست بگیرید.

۴۴) هوشمندانه عمل کنید و اجازه ندهید با یک حرکت یا واکنش اشتباه اعتبارتان از بین برود.

۴۵) آنقدر دلگرمی بدهید و کنترل بحران کنید که اعتبار به دست آورید تا هرگاه هر پیشنهادی که میدهید، کسی نتواند رد کند.

۴۶) همه ی افراد در این روزها خبرنگار شده اند و با گوشی موبایلشان اخبار همه را به مردم میرسانند. شما برای کسب اعتبار باید خودتان پیش دستی کنید و به مردم خبر دهید و اجازه ندهید که خبرسازی اتفاق بیافتد.

۴۷) اگر به مشکلی برخورد کردید، زیاده گویی نکنید، احساسات جریحه دار شده ی مخاطب را در نظر بگیرید، سپس علت به وجود آمدنش را مطلع شوید و در نهایت راه حل پیشنهادی و کاری که برای حل مشکلات باید انجام دهید را با همه در میان بگذارید.

۴۸) صحبت های احتمالی را عنوان نکنید و از روی حدس و گمان حرف یا قضاوتی انجام ندهید که به اعتبارتان خدشه وارد میشود.

۴۹) اگر کار اشتباهی انجام دادید، حتما عذرخواهی کنید که قدرت پذیرش و مسئولیت شما را نشان میدهد و هرچقدر هم که تحت فشار هستید، باز هم حتما حقیقت را بگویید.

۵۰) اگر بحرانی پیش آمد، بلافاصله واکنش نشان ندهید و بر خودتان مسلط باشید!

۵۱) شما کسی باشید که به بحرانها پایان میدهد، پس در هر حال در صدد رفع مشکل بر آیید.

۵۲) هر وعده ای که میدهید، به آن عمل کنید.

۵۳) اشتباهی که بیش از یکبار تکرار شود، اشتباه نیست، انتخاب است، پس از آن درس بگیرید.

۵۴) با یکبار شکست عقب نشینی نکنید و تسلیم نشوید، در هر صورت ادامه دهید.

۵۵) اجازه ندهید که اخبار بد در فضای مجازی باقی بماند، پس با یک اتفاق خوب یا یک مطلب مثبت، اعتبارتان که کمرنگ شده را دوباره برگردانید و دیگران را هم تشویق به همراهی کنید.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

#فرانک_پیترز  #محبوبیت  #آسیب_پذیری  #قدرت

 

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

کتاب مردم درباره شما چی میگویند / کتاب مردم درباره شما چی میگویند/ کتاب مردم درباره شما چی میگویند/مردم درباره شما چی میگویند/مردم درباره شما چی میگویند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *