۴۵ نکته از کتاب تیم شوید (کن بلانچارد – آلن رندولف – پیتر گرزیر)

۱) در زمان های قدیم راجع به کار تیمی و گروهی خیلی صحبت نمیشده است ولی در زمان حال این موضوع یک ضرورت به حساب می آید و حتی ما در ایران یک ضرب المثل داریم که میگوید: یک دست صدا ندارد و نشان از آن است که در فرهنگ ما به کار گروهی بسیار توجه شده است.
۲) امروزه سازمان های بسیاری به خاطر پیچیده شدن کارها و تغییراتی که همیشگیست، رو به سمت کارهای تیمی آورده اند.
۳) برای یک تیم سازی عالی، شروع به یادگیری مهارت های سطح بالاتر کنید، به تغییر سرعت دهید و بر مهارت های خود تسلط داشته باشید.
۴) رهبران دوست دارند که حرکت تیمشان به سطح بالاتر باشد و بسیار هم استقبال میکنند و از این به بعد فرصت بیشتری برای کمک به تیم اختصاص میدهند و با برنامه ریزی، آموزش میبینند و اعضای تیمشان را کوچ (راهنمایی) هم میکنند.
۵) در دنیای امروز، کار برای افرادی که به تنهایی و یا به صورت گروه های کاری سنتی کار میکنند، خیلی پیچیده و سخت شده است. پس به تیم های سطح بالاتر نیاز دارید تا اختیار عمل را افزایش دهید و خلاقانه تر، انرژی ها را آزاد کنید و به سازمانتان ارزش دهید.
۶) تیم های سطح بالاتر همه را تشویق به احساس ارزشمندی، مسئولیت پذیری و مشارکت در کار میکنند.
۷) همه ی اعضا میتوانند با کاربرد دانش، تجربه و انگیزه ای که دارند، در جهت کسب نتایج بزرگ و سودمند برای تیم، احساس غرور کنند.
۸) اگرچه ایده ی تبدیل گروه به تیم سطح بالاتر جذاب به نظر میرسد، اما مهم است که بدانید فهم این ایده و عمل به آن، ۲ مورد کاملا متفاوت است.
۹) برای ارتقاء به کار تیمی سطح بالاتر، یادگیری مهارت های سطح بالاتر را شروع کنید، تغییر را آسان کنید و بر مهارت هایتان تسلط پیدا کنید.
۱۰) مهم است که در تیم سازی ابتدا اطلاعات را جمع آوری کنید و سپس به مدیر ارائه دهید.
۱۱) با تغییر کسب و کار، ماهیت کار هم نیاز به تغییر پیدا میکند.
۱۲) در این میان؛ روابط، مسئولیت ها، جریان اطلاعات بین مدیریت و نیروی کار هم باید تغییر کند تا منطبق بر تقاضا برای بهبود مستمر عملکرد باشد.
۱۳) تبادل اطلاعات به شدت برای حل و فصل مشکلات سازمان مفید است.
۱۴) تبادل اطلاعات در محیط کار، نوعی فرآیند ارتباطات بین افرادیست که اهداف مشترک دارند.
۱۵) در زمان های قدیم تبادل اطلاعات بین اعضای تیم و رهبر یا سرپرست تیم بوده است ولی در عصر جدید گستره ی ارتباطات توسعه یافته و سایر اعضای تیم، مدیران و مشتریان هم باهم در ارتباط هستند.
۱۶) در ارتباط با اطلاعات، در دنیای امروزی، تغییرات بسیاری در باورها به وجود آمده است. در زمان های قدیم و در روش های سنتی معتقد بودند که اطلاعات یک سازمان باید محرمانه باشد و در صورت نیاز به بیرون داده شود، در حالی که در عصر جدید، در محیط تیم سطح بالاتر، این تفکر تغییر پیدا کرده و اطلاعات سازمان ها آزادانه مبادله میشود تا بتوانند به طور طبیعی با همه ی افراد در جریان باشند.
۱۷) تعیین حد و مرز برای اعضای تیم باعث می شود که میزان آزادی عملشان در مسئولیت ها و اختیارات جدیدشان، برای هریک از اعضاء مبهم نباشد و باعث می شود که تصمیمات مناسب تری بگیرند و اقدامات مستقلی انجام شود.
۱۸) در یک فرهنگ سنتی، نقش فرد انجام یک وظیفه است ولی در محیط سطح بالاتر، نقش فرد، مالکیت یک نتیجه و در پی آن، انجام کارهای ضروری برای دستیابی به آن نتیجه است.
۱۹) در تیم ها، مرزهای نقش ها هم باید مشخص شود.
۲۰) وقتی افراد در تیم ها، مرزهایشان مشخص نشود، کار خاصی نمیکنند ولی برعکس وقتی مرزهای دقیقی برایشان تعریف میشود، جسارت برایشان کمتر ترسناک می شود.
۲۱) در واقع خیلی مهم نیست که از کجا شروع میکنید، قطعا در مسیر میتوانید با خلق اتفاقات خوب، بهتر جلو روید و در حین بزرگ شدن هم قطعا با مشکلاتی برخورد میکنید تا کم کم با شرایط سازگار شوید.
۲۲) ویلیام گراهام میگوید: یادمان باشد که مرزها به افراد میگویند که چه کارهایی میتوانید انجام دهید و هیچ حرفی درباره ی کارهایی که نمیتوانید انجام دهید، نمیگویند؛ پس ما باید در تیم خود متفاوت عمل کنیم و این نکات را بیان کنیم.
۲۳) با افزایش نیاز کسب و کارها به انعطاف پذیری، تصمیم گیری صحیح و نوآوری سریع تر، کاربرد تیم ها در محیط کاری، بسیار بهبود پیدا کرده است.
۲۴) قدرت هر تیم در تنوع استعداد، مهارت، ارزش ها و شخصیت اعضای آن تیم است.
۲۵) یک نکته ی بسیار مهم آن که توانایی فعالیت موفق تیمی، به سرعت، تبدیل به یک مهارت کسب و کاری اساسی میشود.
۲۶) همیشه هم قرار نیست شما به عنوان یک رهبر پاسخ تمام سوالات را بدانید، گاهی هم اعضای تیم سوالات سختی را میپرسند که رهبر باید به آن ها پاسخ دهد. فرصت بسیار خوبی هست تا از این چالش برای ایجاد اعتماد استفاده کنید.
۲۷) سپردن مسئولیت های مهم به تیم ها، میتواند باعث پویایی تیم شود.
۲۸) تیم ها بعد از تعیین و گسترش مرزها میتوانند تصمیم های بزرگی بگیرند که در این تصمیم گیری ها باید ۳ مورد را حتما رعایت کنند:
 ۱- تعیین نیازهای آموزشی
 ۲- برنامه ریزی و کنترل تولید
 ۳- مدیریت تامین کنندگان
۲۹) ارزیابی عملکرد و روش مدیریت سازمان ها بر رفتار افراد در سازمان تاثیر میگذارد.
۳۰) برای تغییر عادت ها، مسئله ای که بسیار مهم است، این است که باید کم کم انجام شود.
۳۱) مارک تواین میگوید: عادت، عادت است و نمیشود یکباره آن را دور بیندازیم! بلکه باید پله پله جلو رویم.
۳۲) یکی از قدرتمندترین خصوصیات تیم ها، توانایی هایشان در حل مشکلات پیچیده کاری است.
۳۳) اعتماد به اعضا، و سپردن کارها و تصمیمات باعث رشد تیم میشود.
۳۴) به مرور اعضای قدیمی تیم، تیم را ترک میکنند و اعضای جدید جایگزین آن ها میشوند که باید به اعضای جدید تیم حتما کمک و آموزش داده شود.
۳۵) تبادل اطلاعات همچون جاده ی دوطرفه است، اعضای تیم اطلاعاتی دارند که مدیران از آن ها اطلاعی ندارند و یا برعکس اطلاعاتی وجود دارد که رهبران از آن ها باخبر هستند و اعضای تیم اطلاعی ندارند که وقتی هر دو باهم این اطلاعات را به اشتراک میگذارند و همه ی اعضا دسترسی به اطلاعات جدید و حساس دارند، این موضوع به نفع کل تیم است.
۳۶) جان کارلوس، یک نکته ی بسیار مهم میگوید و آن این است که: نوع تفکری که موفقیت های گذشته را خلق کرده است، منجر به موفقیت های آینده نمیشود.
۳۷) تصمیماتی که هر روز در زندگی شخصی و کاری میگیرید، ارزش ها و باورهایی هستند که از کودکی به دست آورده اید!
۳۸) وقتی تیم تان رشد میکند و به یک تیم بزرگ تبدیل میشود، حفظ آن یک وظیفه ی بسیار مهم است و اگر از آن مراقبت نکنید، امکان اینکه تیم باز هم گرفتار رفتارهای قبلی شود، وجود دارد.
۳۹) گاهی بسیاری از کارهایتان خسته کننده میشود، پس حفظ شادابی تیم، خود یک چالش بسیار بزرگ است.
۴۰) انجام یک کار، یک موضوع است و بهبود آن موضوع دیگریست و روش تشخیص آن فقط سنجش است.
۴۱) کارهای تیم تان را هر روز، هرچند کوچک، حتما ارزیابی کنید.
۴۲) یکی از روش های حفظ و شادابی تیم اینست که اعضا را گاهی به برنامه ای در بیرون از سازمان تان دعوت کنید تا دوباره انرژی بگیرند.
۴۳) یک روش دیگری که برای تقدیر از افراد وجود دارد اینست که کلمه ی (سپاس) را فقط خطاب به آن فرد برای یک کار ارزشمند بگویید که این یک فرصت بسیار خوب برای مشارکت و رهبری تیم است و باعث حفظ روحیه ی تیمی میشود.
۴۴) در نهایت یادتان باشد که یک تیم سطح بالاتر، تیمی است که دارای ایده ها و انگیزه هایی متشکل از همه ی اعضای تیم باشد و از وقت اعضای تیم و رهبر تیم بهتر استفاده شود و همچنین بهره وری و رضایت را برای شما، تیم و سازمان تان افزایش دهد.
۴۵) اینک زمانیست برای جشن گرفتن، پس با اعضای تیم تان به دلیل بالارفتن سطح تیمتان، دورهم جمع شوید و مقام هریک از اعضا را تحلیل کنید و جشن بگیرید و لذت ببرید.

تدوین و گردآوری : دپارتمان اندیشه ماهان تیموری

#تیم_شوید   #کن_بلانچارد   #آلن_رندولف   #پیتر_گرزیر    #موفقیت

لیست کتاب های در حال انتشار را از اینجا دنبال کنید:

هر روز یک کتاب

کتاب تیم شوید / کتاب تیم شوید/ کتاب تیم شوید/ کتاب تیم شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *